הרה"ח רבי שלום ארוש שליט"א

מה שאתה באמת צריך, זה רק עוד קצת עידוד!

אתה צריך להתאמץ רק מעט שבמעט כדי לסלק את המכשול הדמיוני – ואז תראה תוצאות בלי שום יחס ושיעור, כי על ידי שתסלק את הדמיון, תוכל להשתמש בכלי הנשק האדיר והעוצמתי שלך

לפעמים כל מה שאנחנו צריכים בשביל לעשות את הצעד הנכון בחיים, זה קצת עידוד. ישנם הרבה נושאים שבהם אנחנו יודעים מה נכון לעשות – ובכל זאת מַשהו עוצר אותנו. לרוב המעצור הוא לא מעצור אמתי – הוא סתם דמיון כוזב. אילו רק הָיִינוּ יודעים את האמת, הָיִינו מבינים שאין מקום לשום מעצורים והָיִינו קמים ועושים את הדבר הנכון. הרבה פעמים המעצורים האלה מתעוררים בקרבנו בצורה של כל מיני תפיסות מוטעות ודמיונות דווקא בשעה שאנחנו ניגשים לדבר עם הבורא. כולנו מבינים ומרגישים שלְדַבֵּר עם ה' זה הדבר הנכון ביותר והחזק ביותר לעשות, ובכל זאת לפעמים קצת "נתקעים". אלא שצרת רבים היא חצי נחמה, מכיוון שאנחנו יודעים שגם הצדיקים שבכל הדורות – כבר עברו את הניסיונות הללו והתמודדו והצליחו, ומה שעזר להם יכול לעזור גם לנו.

 

מישהו מבין ללבך

רבי נחמן השאיר לנו שיחה נפלאה. לרַבֵּנו היה תלמיד שמאוד רצה להתייעץ אתו. הוא היה עומד לפניו ורוצה לפרוק את המטענים שהעיקו על לבו, אבל משהו עצר את התלמיד והוא רק היה עומד ושותק ולא הצליח לדבר. רבינו הרגיש מה שמתחולל בלבו של התלמיד ונתן לו עצה: 'אני מבין שקשה לך לדבר אתי. עֲצָתִי לך היא, שתדבר עם ה' ואז יהיה קל לדבר גם אתי'.

התלמיד התחיל לדבר עם ה', ובאמת בזכות זה נפתח לו ערוץ תקשורת עם רבינו והוא הצליח לדבר אתו, אבל זה עדיין היה לו קשה. אז ראה רבי נחמן לנכון לחזק את התלמיד והסביר לו: 'אתה דומה לגיבור גדול שהיה במלחמה אדירה ועמד בה בגבורה, וכאשר הגיע סוף סוף לשערי העיר שאותה רצה לכבוש – הוא ראה קורי עכביש ולמראה הקורים נסוג לאחור. האם זו לא שטות?'

ובזה המחיש לו רבי נחמן שהדיבורים שלו עם ה' – הם מלחמה אדירה ומעשה גבורה שבכוחו לנצח בכל המלחמות של החיים, ואילו הבלבולים והמניעות הם ממש מסך קליל של קורי עכביש שאין בו ממש. אתה צריך להתאמץ רק מעט שבמעט כדי לסלק את המכשול הדמיוני – ואז תראה תוצאות בלי שום יחס ושיעור, כי על ידי שתסלק את הדמיון, תוכל להשתמש בכלי הנשק האדיר והעוצמתי שלך. מסלקים קורי עכביש ומנצחים הָיִינו יכולים לנצח במלחמה בקלות. מה שמפריע לנו זה בסך הכול כמה "קורי עכביש" קטנים חלשים ומטרידים. כשנסלק אותם מדרכנו – הדרך לניצחון בטוחה. אחד הקורים הבעייתיים ביותר הוא ההרגשה שה' לא אוהב אותנו חלילה. זה הספק שעמלק מכניס בלב של כל אחד: "היש ה' בקרבנו אם אין?"

בשבוע שעבר כתבנו שה' אוהב אותך ולא משנה מי אתה ומה עשית. וזו נקודה שחשוב מאוד לשנן לעצמנו, כי הידיעה הזאת מסלקת ומגרשת את קורי העכביש מהפתח של התפילה, ומאפשרת לנו לצעוד פנימה ולדבר עם הבורא כמו שמדברים אל חבר טוב ואל אוהב קרוב – ולראות שינוי של ממש בחיים.

כאשר אתה יודע שה' רוצה קשר איתך – קל לך ליצור קשר אִתו. וכאשר אתה מִתְרַגל לבטל את כל המניעות שמפריעות לך לדבר עם ה' – זה נותן לך גישה אחרת לגמרי לחיים. אתה מבין שבסך הכול אתה אהוב ומוערך, ואתה יכול לדבר עם המורים שלך ועם המדריכים שלך ועם המשפחה שלך ועם החברים שלך. לכן רבי נחמן אמר לתלמידו שיתרגל לסלק את קורי העכביש מפתח התפילה האישית, ועל ידי זה הוא יראה שהרבה פתחים נפתחים לו בחיים, כי כאשר אתה יודע שזה שמולך רוצה קשר איתך – קל לך ליצור את הקשר אתו.

 

הידיעה פותחת שערים – זה מה שעשה אהרן הכהן בין אדם לחברו. כאשר ראה סכסוך או מריבה בין בני זוג או בין חברים, הוא ידע שכל אחד בסתר לבו מתחרט ורוצה להתפייס, אבל מה שעוצר כל אחד זו המחשבה שחברו שונא אותו ולא רוצה בכלל לדבר אתו, והחשש שמא החבר ידחה אותו. לכן אהרן הכהן הלך וסילק את המניעה הדמיונית וסיפר לכל אחד מבעלי המריבה מה באמת חברו חושב עליו – ועל ידי זה הקשר והפיוס היו באים מאליהם.

זה בדיוק אותו דבר בקשר שלך עם ה', אם היה לך שמץ של מושג עד כמה ה' רוצה את הדיבורים שלך, אוהב אותך, מחכה לך, רוצה להיטיב לך, והעיקר: רוצה לקרב אותך ורוצה לתת לך לטעום מהעונג האמתי של החיים שהוא להתענג מקרבתו – אם הָיִית יודע את זה הָיִית רץ אל ה', הדיבורים היו נובעים ממך מאליהם והקשר שלך עם ה' היה מתחזק והולך ללא שום מעצורים.

 

בית ספר לאהבה

על פי זה נבין את פרשת העבד העברי שפותחת בפועל את משפטי התורה. להיות גנב זה אות קלון מבחינה חברתית. אדם שנתפס בקלקלתו מרגיש שכולם דוחים אותו ובזים לו בלבם, קשה לו מאוד למצוא את עצמו חוזר לחיי חברה תקינים. אם הגנב אינו יכול לשלם, הוא נמכר לעבד – וזה דבר צפוי ומקובל, כמו אחד שאכל במסעדה ולא היה לו מה לשלם, אומרים לו בעלי המסעדה שיעמוד וישטוף כלים כמה שעות עד שיכסה את העלות של מה שאכל.

והנה, במסגרת זו התורה הקדושה נותנת לגנב הזדמנות נפלאה לחזור לחיי חברה בריאים. הגנב מצפה לקבל בבית האדון יחס של אדם שפל, אבל בפועל הוא מקבל יחס אחר לגמרי – יחס של מלך, יחס של בן בית, הוא מקבל תנאים שווים ואף מועדפים. מה הוא לומד על בשרו?

הוא לומד שלמרות שעשה מה שעשה, הוא אהוב ורצוי, ומבין שגם החברה תקבל אותו בזרועות פתוחות והוא מתמלא בתקווה. לאחר כמה שנים בבית האדון הוא מוכן לצאת החוצה כי הוא מבין ומרגיש שהוא רצוי ואהוב ואין לו מה לחשוש מתגובות הסביבה.

 

מבחן הגמר

אבל אם במקום זאת הוא מעדיף להמשיך את חייו "השלוים" בבית האדון – רוצעים את אזנו. מה הכוונה בכך? האוזן מסמלת את ההבנה –לב שומע". אם העבד מעדיף להישאר בבית האדון, זה אומר שהוא לא הבין את המסר. זה לא ש'האדון שלך אוהב אותך אבל כולם בחוץ זאבים שרוצים לטרוף אותך'. לא! אלא זה שהאדון אוהב אותך זה רק משל ודוגמה לכך שה' יתברך אוהב אותך, ושהתורה הקדושה רוצה לתת לך הזדמנות לחזור לחיים ולתקן, וזהו רק משל לכך שבכל מקום יאהבו אותך ויכבדו אותך ויקבלו אותך בחזרה.

יהי רצון שנזכה לשמוע את המסרים העמוקים של התורה ונבין היטב שכל התורה והמצוות הם אהבה אחת גדולה של הבורא אלינו, וכל החסדים שעוטפים אותנו הם חיבוק גדול של הבורא שקורא אלינו מכל פינה בחיים ואומר לנו: "אני אוהב אתכם ומצפה שתבואו אלי ותדברו אתי ותחזרו אלי – ואני אעשה הכול בשביל לעזור לכם לחיות את החיים הטובים והמאושרים שלמענם בראתי אתכם!"

 

בברכת שבת שלום ומבורך

תגובות

No comments found.
68
הוספת מודעה בלוח מזל טוב
שם מלא של בעל האירוע
אירוע
עיר מגורים
י"א אדר א' ה'תשע"ט
מזל טוב
SUCCESS

הוספת מודעה בלוח פרסום

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת מודעה בלוח אבידות ומציאות

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת עלון

פרטים לפרסום:

סמן את שפת העלון:

העלאת קובץ מהמחשב

הוספת מודעה

פרטים:

העלאת קובץ מהמחשב
ניתן להעלות קבצים בגודל מקסימום 500×800 פיקסלים

1.0 from the developers at SW Agency.