באר מים חיים

פשט נעים על 'מניעות' - מאמר על הפרשה

הבארות שנחפרו בימי אברהם נחפרו שוב על ידי יצחק שבחייו הקדושים הפך כל הסתרה להתגלות חדשה

הפרשיות הללו מחזירות אותנו אל המקורות, מעשי אבות שהם סימן לבנים. בפרשיות האחרונות קראנו הרבה על אברהם אבינו ועל עבודתו הקדושה, בפרשת השבוע 'תולדות' אנו שומעים בעיקר על יצחק, ובפתיחת הפרשה מודיעה לנו התורה 'אברהם הוליד את יצחק', וזו למעשה תמצית הפרשה 'תולדות', יצחק הוא תולדה של אברהם וזהו גילוי כביר.

פרשת השבוע שמשקיפה בעיקר על עבודתו בקודש של יצחק אבינו, מלאה בקשיים ייסורים ושאלות לכאורה. יצחק ורבקה מצפים ומתפללים לבנים, וכאשר באה ישועה מתרוצצות הקושיות בתוך הלב – 'אם כן למה זה אנוכי'. רעב בא לארץ ואין ברירה אלא לרדת לגרר שם מבקש אבימלך לקחת את רבקה, וכשההצלחה מאירה פנים הפלישתים מקנאים, ובארות המים שחפרו עבדי אברהם מתגלים כשהם סתומים ומלאי עפר, חפירת הבארות המחודשת מזמינה מלחמות ומאבקים.

אפשר לסכם את המאורעות הללו כחיים קשים ומפרכים, וזו הצורה בה אנו נוטים לפרש הפרעות וקשיים, אבל יצחק אבינו ע"ה מלמד אותנו מתוך מסכת חייו הקדושים שלקשיים ולהפרעות יש משמעות אחרת לגמרי, והיא הרבה יותר קשורה ונוגעת לחסד מאשר לדין. קושי הוא חומר גלם ליצירת כלים נפלאים שיכילו את אור החסד.

 

אברהם ויצחק

אברהם אבינו הביא לעולם גילוי של אור וחסד, יצחק בנו בא לעולם כדי לברוא כלים, אבל בשורש הדברים דווקא עבודתו של יצחק קדמה במחשבה תחילה לעניינו של אברהם. בתחילה ביקש הקב"ה לברוא את העולם במידת הדין, אבל כיוון שראה שאין העולם מתקיים עמד ושיתף את מידת הרחמים (רש"י בראשית א, ד"ה 'ברא'). מסביר מוהרנ"ת שהמחשבה לברוא את העולם בדין נבעה מחסד עצום – הדין הוא כלי לחסד, וכדי שלא נקבל שכר חינם ונאכל נהמא דכיסופא ביקש הקב"ה לברוא את העולם בדין ולאפשר לנבראים לקבל שכר במשפט ולא בתורת צדקה.

כיוון שראה שאין העולם מסוגל לשאת הנהגה כזו, עמד ושיתף את מידת הרחמים. אבל הרחמים כאן בעולם מוסתרים ואינם גלויים, ועל העבודה הזו מצביעה פרשת תולדות: אברהם אבינו מגלה את חסד ה' בעולם, אבל תיכף לאחר מכן החסד נגנז ואנחנו נכנסים לתקופת חייו של יצחק אבינו שמוצא את העולם שוב רעב ואת הבארות שוב סתומים, אבל החסד כבר קיים רק צריך לגלות אותו מתוך ההפרעות והקשיים.

וכאן הבחירה שלנו – האם תכעס על הקשיים ותתאכזב מההפרעות, או שמא תבין שמניעות והתנגדויות רק מעניקים בידך כלים להכיל את השפע והאור שמסתתר בכל מקום בו תסכים לחפור. התפיסה המקובלת גורסת – כמה שיותר קל יותר טוב, ואם קשה סימן שמישהו מנסה לעשוק ממני את הטוב.

הצדיקים יודעים שהקושי הוא כלי קיבול לעונג, וכל העולם הבא נמצא בתוך המקומות היותר קשים בעולם הזה. משה רבינו דווקא בגלל שהוא נאמן ביתו של הקב"ה ומדבר עמו פנים בפנים, פוגש ערפל וניגש לשם מפני שהוא יודע כי 'שם האלוקים'. בן המלך (ראה ליקו"מ תניינא מו) לא נרתע מחומות ברזל וחיות רעות, מפני שהוא יודע שאת החומה הציב אביו המלך לא כדי למנוע ממנו קרבת ה', אלא כדי לעשות אותו ראוי להתקרב.

 

לחפור בארות

וזה מוביל אותנו לבארות שחופר יצחק. חלק חשוב בפרשה ממלא העיסוק של יצחק אבינו בבארות. ההתעסקות המרובה בחפירת הבארות וכל המריבות שהן חוללו סביבן מעורר פליאה (ראה רמב"ן בראשית כו כ): וכי זה מה שיש לתורה הקדושה לספר לנו על יצחק אבינו? איך הוא חופר בארות שהיו חפורות זה מכבר והוא רק שב וחפר אותן?

אבל הבארות קשורות מאוד לעבודתו בקודש של יצחק אבינו ע"ה. מסביר רבי נתן (ליקו"ה מקוואות א): הבאר היא מקור מים חיים, אבל בשונה ממעין נהר או כל מקור מים גלוי, הבאר היא מעשה ידי אדם החופר באדמה ומגיע למקורות המים העמוקים בתהומות שתחת הקרקע.

חפירה היא פעולת חיפוש מרחיקת לכת הדורשת עקשנות עזות והתמדה. למראית עין לא רואים כלום, רק חול ואדמה. היגיעה מפיקה עוד ועוד רגבי עפר, וצריך להאמין שמתחת לכל שכבות האדמה היבשה מפכה מקור מים חיים. זו המחשה ברורה מאוד ליגיעתו של המבקש לגלות את ה' יתברך בעולם.

רוב האנשים אינם מעלים על דעתם לחפור, הם מבינים את המציאות כפי שהיא נראית מעל פני הקרקע וכל היותר בשכבות הקרובות לפני האדמה. האבות הקדושים חפרו בארות, הם עמלו לגלות את החיות האלוקית המוסתרת ולהפוך אותה לבאר מים חיים.

אבל הגילוי הזה מעורר מהומות. את כל הבארות שחפרו עבדיאברהם אביו מוצא יצחק כשהם סתומים, והוא שב לחפור אותם. עבודתו של אברהם אבינו היא גילוי, הוא מגלה ראשון את ה' ואת ארץ ישראל וחופר ראשון בארות. יצחק אבינו מביא לעולם את עבודת ההתגברות והניצחון למרות ההסתרה והקשיים, וזו עבודה יומיומית.

(ע"פ ליקוטי הלכות מתנה ד')

תגובות

No comments found.
37
הוספת מודעה בלוח מזל טוב
שם מלא של בעל האירוע
אירוע
עיר מגורים
י"א כסלו ה'תשע"ט
מזל טוב
SUCCESS

הוספת מודעה בלוח פרסום

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת מודעה בלוח אבידות ומציאות

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת עלון

פרטים לפרסום:

סמן את שפת העלון:

העלאת קובץ מהמחשב

הוספת מודעה

פרטים:

העלאת קובץ מהמחשב
ניתן להעלות קבצים בגודל מקסימום 500×800 פיקסלים

1.0 from the developers at SW Agency.