עולה על כל דמיון – העולם הזה הוא עולם הדמיון, דמיונות יכולים להפוך לאמונה חושית או להוביל לשאול תחתית. דרוש בירור!

עולה על כל דמיון

דמיונות הם עניין מסוכן, כה מסוכן שכתוצאה מכך נשארנו במשך ארבעים שנה מחוץ לארץ ישראל, ודור שלם מצא את מותו במדבר. הן אמת שארבעים שנות המדבר והבכייה לדורות בתשעה באב אירעו בעקבות הוצאת דיבה על הארץ הטובה, אבל הסיבה הפנימית לחטא המרגלים קשורה דווקא לכוח הדמיון.

על המילים ‘שלח לך’ דורשים חז”ל (סוטה לד ע”ב והובא ברש”י) שלח לך לצורכך, אני איני מצווך. שליחת המרגלים היתה דרישה של ישראל, הקב”ה לא צריך מרגלים הוא נותן לנו ארץ חמדה טובה שתמיד עיניו נתונות בה, אבל עם ישראל שהתקשו לראות את הארץ ביקשו לשלוח לשם מרגלים שיראו אותה במקומם, ויביאו משם את התרשמותם. וכאן הסתתרה התקלה שהביאה בכיה לדורות. העיניים שלנו מחזיקות בסמכויות מרחיקות לכת, הן זוכות לאמון כמעט בלתי מסויג, ממה שהן רואות אנו מסיקים מה באמת נמצא או קורה, הבעיה שהן כמובן עלולות לשגות. במיוחד כאשר רב המרחק ביניהן לבין הדבר עליו הן צופות. בתעתועי ראיה עלולים ליפול גם בעלי ראיה טובה.

 

לשון המאזניים

חטא המרגלים במהותו הוא לשון הרע, ולמרות שחטא הוצאת דיבה כרוך בלשון הוא מתחיל בעיניים. מוציא הדיבה מספר את שראו עיניו, את החטא מבצעת הלשון, מדוע?

כשאנו רואים משהו או מישהו שמתנהג באופן כלשהו, בידינו הבחירה איך לראות זאת ובאיזה אופן לשפוט את התנהגותו. ואנו אכן מצווים ‘בצדק תשפוט עמיתך’ ללמד זכות אפילו אם הלימוד הזה דורש מאתנו להתעלות על עצמנו ולהיות ‘יצירתיים’ במיוחד כדי לפענח את ההתנהגות הזו לזכות ולא לחובה. כל זה אפשרי כאשר העיניים שלנו הן הצופות והרואות, המאורע כולו אינו אלא אוסף עובדות ואם נתאזר בעין טובה נוכל בעזרת ה’ לראות את הטוב או לכל הפחות להתעלם. פעולה זו נעשית מסובכת ומורכבת עשרות מונים כעיננו לא היו שם ואת האירוע שמענו מפיו של צופה אחר שמספר מה הוא ראה. עכשיו אין כאן רק עיניים, גם לשון יש כאן והיא הוסיפה לתמונה נתון מכריע – פרשנות.

הלשון שבפה פועלת כמו לשון המאזניים, היא מכריעה וקובעת עובדות. כל עוד המאורע לא קיבל גושפנקא לשונית אפשר בקלות יחסית להטות אותו לכאן או לכאן, ללמד זכות ולראות את הטוב, אבל הלשון מכריעה וקובעת מה העיניים ראו, מספר הלשון הרע ומוציא הדיבה אינו מעביר רק עובדות נקיות, על הסיפור כולו מוטבעת חותמתו האישית של המספר שהבין את האירוע ופירש אותו על פי דמיונו, ואתה השומע קולט יחד עם העובדות את התמונה הסמויה ששרטט דמיונו של הצופה המספר.

המרגלים נשלחו לראות את הארץ, אבל הם לא רק ראו – הם גם פענחו. בני הענק גרמו להם להצטייר בעיני עצמם כחגבים, הלוויות היומיומיות שנועדו בהשגחה עליונה להגן עליהם כאשר בני הענק יעסקו במתיהם היוו עבורם הוכחה נחרצת שהארץ קטלנית היא ואוכלת יושביה, ואפילו כשנאלצו להודות ‘וגם ארץ זבת חלב ודבש היא וזה פריה’, מיהרו להוסיף ‘אפס כי עז העם’, גם את הטוב הצפון בה לא נוכל להשיג. חטא המרגלים הטביע חותם של אבלות לדורות, אבל הוא עצמו עוד חוזר על עצמו ומופיע באופנים שונים במשך הדורות, גם היום.

 

לשון הטוב

העולם הזה נקרא עולם הדמיון וזו עובדה ממשית מכורח המציאות. אנחנו נמצאים בעולם החומר והגשמיות במרחק עצום מעולמות העליונים ומנסים לראות את העולם הבא ולא לאבד קשר עין עם התכלית, אין לנו דרך לעשות זאת בלי כוח הדמיון, האדם נברא מן האדמה ותקוותו היא ‘אדמה לעליון’ להידמות לעליונים ולראות באמצעות הדמיון את התכלית. אבל הדמיון בעולם הזה אינו מבורר, יש לו צדדים טובים ורעים, אפשר להשתמש בו כסולם עליה או חלילה ירידה תלולה. עבודת האדם בעולם לברר את כוח הדמיון ולהפיק ממנו אמונה מוחשית וחושית.

אנחנו מוקפים דמיונות מכל מיני סוגים, גם הדברים הטובים מוקפים בדמיונות כוזבים. כל עוד מדובר בדמיון אפשר לברר אותו, להתמקד בטוב ולהתרחק מהרע, אבל העניין הזה נעשה כמעט בלתי אפשרי לאחר הוצאת דיבה. להוציא דיבה זה לקבוע שהאמת העובדתית היא הצד הרע של הדמיון, והוצאת דיבה מהסוג הזה אפשרית גם בהתייחסות האדם לעצמו. כשאנחנו אומרים משהו רע אפילו על עצמנו הענקנו לדמיון הלא מבורר גושפנקא וסמכות. יש לנו בחיים הרבה רגעים ומצבים מעורבים טוב ורע, והדמיון מפתה אותנו להפוך אותם ח”ו למציאות רעה וקודרנית. זה קורה כשאנחנו בוחרים למשל להגדיר קושי מסוים כעונש משמים, התמודדות ככישלון, או כישלון כתחילתה של נפילה אנושה. עם קצת זהירות אפשר יהיה להשתמש בלשון בצורה הרבה יותר מרוממת ויעילה. כמו למשל, להקפיד לומר רק טוב על מה שקורה לנו ולהוציא על העולם על עצמנו ועל אחרים רק שמועות והגדרות טובות.

 

באדיבות ‘עלה לתרופה’

תגובות

No comments found.
293
הוספת מודעה בלוח מזל טוב
שם מלא של בעל האירוע
אירוע
עיר מגורים
ט' אלול ה'תשע"ח
מזל טוב
SUCCESS

הוספת מודעה בלוח פרסום

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת מודעה בלוח אבידות ומציאות

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת עלון

פרטים לפרסום:

סמן את שפת העלון:

העלאת קובץ מהמחשב

הוספת מודעה

פרטים:

העלאת קובץ מהמחשב
ניתן להעלות קבצים בגודל מקסימום 500×800 פיקסלים

1.0 from the developers at SW Agency.