מה זו שמחה?

מריחים" את השמחה הגדולה של חג הפורים. אבל רק רגע, בשביל להגיע לרמות השמחה הנדרשות, צריכים "להתחמם", להפעיל את המנועים…

מה זו שמחה?

בשעה טובה, נכנסנו לחודש אדר השני וכבר "מריחים" את השמחה הגדולה של חג הפורים. אבל רק רגע, בשביל להגיע לרמות השמחה הנדרשות, צריכים "להתחמם", להפעיל את המנועים ו… להרבות בשמחה: "משנכנס אדר מרבין בשמחה". אז נכון שהשנה יש לנו שני אדרים, ואדר הראשון כבר נכנס מזמן, אבל אף פעם לא מאוחר מידי להתחיל. זה נכון לכל דבר, וזה נכון בעיקר לדבר החשוב ביותר בחיים שהוא להיות בשמחה.

ובכן, איך מרבים בשמחה? זו השאלה הגדולה ביותר של כולנו, ולא רק בחודש אדר אלא כל השנה כולה, שהרי מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד! אבל כדי להבין איך מרבים בשמחה וכדי להבין איך בכלל שמחים, צריכים להבין מהי שמחה, ומה לא נקרא שמחה.

 

השמחה בידיים שלך

אצל רבים השמחה נתפסת בטעות כמצב רוח: היום קמתי שמח, אתמול קמתי "מעוך". אצל אחרים השמחה נתפסת כתוצאה של מאורעות החיים: אני עצוב כי קרה לי כך וכך, אני אהיה שמח רק כאשר אשיג דבר כזה או אחר. על פי התפיסות האלה זה ברור שלא ניתן להרבות בשמחה. זה לא כל כך בשליטתנו. וזה מה שמוכיח שהתפיסות האלה שגויות ביסודן.

שמחה היא מצווה, כלומר חלק ממערכת החיובים שלנו גם במסגרת היהדות וגם בחיים בכלל. אם כן כמו שאפשר לצוות 'תניח תפילין' ו'אל תאכל בשר בחלב' – וזה מובן ואפשרי, כך בדיוק אנו מצווים להיות בשמחה. וזה אפשרי בהחלט לכל אדם בכל מצב. אחרת אי אפשר היה לצוות על זה ובוודאי שלא היה ניתן לבוא בטענות למי שאינו בשמחה.

מה לא בסדר אצלי? ואם תשאלו: רגע, אתה בא להגיד לי שמי שלא בשמחה זה אומר שהוא לא בסדר? ואם הוא דתי או חרדי? ואם הוא אברך שמדקדק במצוות? מה,הוא לא בסדר? אילו טענות יש כלפיו? ובכן, לא אני אומר את זה, אלא החומש אומר את זה. בחומש דברים ישנה רשימת קללות בכלל לא נעימה והבעיה ה"יחידה" שגוררת בעקבותיה את כל הקללות האלה היא: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב…" אם כן, זו אכן טענה כבדת משקל שתוצאותיה הרות אסון. ממש לא נעים.

 

על זה מבטלים שידוך?!

בואו ננסה להבין מה באמת כל כך חמור בחוסר שמחה. נסביר את זה במשל פשוט מהחיים: שרה, בחורה כלילת המעלות, נפגשה עם יוסל'ה בחור מעולה מישיבה טובה וממשפחה טובה. כל הנתונים התאימו להפליא, בכל הבירורים התגלה שהבחור מושלם, אבל לאורך כל הפגישה הבחור לא חייך, ואפילו היה נראה קצת מדוכדך. שרה חזרה להורים ואמרה להם חד משמעית שהשידוך הזה יורד מהפרק. הבחור שלנו התפלא מאוד: מה קרה? מה לא היה בסדר? אמר לו השדכן בעדינות:  הבחורה טוענת שלא היית כל כך שמח… מה?!, הזדעק יוסל'ה, על דבר כזה מבטלים שידוך?! הטענה של הבחור מצחיקה, נכון?

זה נכון שלבחור יש סף דרישות מסוים שעליו לעמוד בו, והוא אכן עמד בו, אבל בסופו של דבר הנישואים הם קשר ואי אפשר לבנות קשר בעצבות. השמחה היא המינימום שבמינימום בשביל שיהיה אפשר להתחיל כאן איזה שהוא תהליך של קשר.

ומעבר לכך, העצבות של הבחור שידרה למשודכת באופן מופגן וחד משמעי חוסר עניין מוחלט. זה אפילו פוגע ומעליב מאוד. צריכים להבין שאחרי חוייה כל כך לא נעימה אין סיכוי שהיא תרצה להיפגש שוב. זה כבר הספיק לה.

אלא מה? יוסל'ה הוא בחור טוב וחשוב והוא עבר הדרכה מאוד מקיפה בנושא פגישות – מה אומרים ומה לא אומרים וכו', והוא טוען בלהט שלא הדריכו אותו להיות שמח… מה תגידו על טענה שכזאת? התשובה לכך היא שישנם דברים כל כך ברורים וכל כך פשוטים וכל כך בסיסיים, שאם הם חסרים, והבחור אפילו לא מבין מה הבעיה – אז באמת אין עם מי לדבר.

 

הלב והבסיס של כל המצוות

עכשיו נעבור לנמשל. הלב של כל מערכת המצוות הוא הקשר עם ה'. המצוות המרכזיות נקראות"ברית" שפירוש המילה הוא קשר, וגם שאר כל המצוות הן מלשון לְ צַ וֵ ת – כלומר לחבר ולקשר את האדם עם בוראו. האם ניתן להיות בקשר עם בורא עולם ולהחשיב את זה כקליפת השום? האם ניתן לקיים מצוות ולתת לבורא "הרגשה" רעה כביכול?

צריכים להבין ולהפנים את המסר הפשוט והיסודי שהשמחה וההתלהבות במצוות הן חלק בלתי נפרד מהקשר עם הבורא. אם הבן אדם לא שמח – אין לך חוסר הערכה כלפי הבורא יותר מזה, זה ממש זלזול. מה תגיד? 'אבל קיימתי את כל המצוות ועמדתי בכל התנאים…' אם הבנת את המשל, את כבר מבין שהעיקר חסר מן הספר.

זאת אומרת שהמצווה של השמחה היא לא 'עוד מצווה', אלא היא המצווה שהיא הבסיס של כל קיום המצוות. מצווה בלי שמחה היא מצווהבלי בסיס. אפשר לומר שהיא ממש כלום וזה מה שהתורה אומרת לנו בפרשת הקללות.

 

המתעצב פטור מן המצוות?!

עד כה ביארנו שהשמחה היא מצווה וחיוב, ולכן אין מציאות שאדם אומר אני לא בשמחה כי אני בחובות או כי אני עייף או מכל סיבה אחרת. נמחיש את הטעות שבטענה הזו: שמעת פעם על בן אדם שקיבל דו"ח חניה והחליט שהוא לא מניח תפילין היום? ברור שלא. מה הקשר?! אותו דבר בענין השמחה. וכי בגלל שקרה לך מקרה לא נעים זה אומר שאתה פטור מקיום המצוות?! כמו שאתה מניח תפילין ומקיים כל מצווה אחרת אחרי הפסדים ואחרי בעיות וצרות – כך בדיוק אתה צריך לקיים את המצווה בה"א הידיעה, שהיא המצווה הגדולה ביותר והבסיסית ביותר להיות בשמחה גם אם עבר עליך מה שעבר.

במאמר זה לא נספיק להגיע לחלק העיקרי והמעשי של איך מרבים בשמחה, בזה נשתדל לעסוק בעזרת ה' במאמר הבא. אבל כבר במאמר זה שבו הסברנו מהי שמחה באמת, אפשר לקבל את הכיוון שהשמחה לא באה אליך מאליה ואתה רק יושב על הכורסא ומחכה לה, אלא שמחה זה משהו שאתה מחויב לקום ולעשות ולהשתדל לקנות ולהשיג.

 

מלך חפץ בחיים

ולקראת סיום נשלים את המסר החשוב הזה, מדוע השמחה היא כל כך בסיסית בקשר שלנו עם הבורא: הקשר שלנו עם הבורא הוא כקשר של בנים לאביהם. הדבר שהכי מצער את האבא זה לראות את הילדים שלו עצובים. ילד טוב, לומד טוב, שומר על סדר וניקיון, עוזר בבית – אבל הוא עצוב – זה ממש שובר את האבא ומצער אותו. זה כמו ילד מת. האבא מרגיש כישלון: נתתי לו חינוך טוב אבל לא נתתי לו חיים. לעומת זאת, ילד קצת שובב וקצת רשלן אבל שמח – הוא אולי לא עונה על כל הציפיות של האבא, אבל סוף סוף זו דרך העולם שלילדים יש נטייה לסלול דרך בעצמם ולא לקבל עול בקלות, ואבא נורמלי מבין שייקח לילד קצת זמן להתבגר ולקחת את עצמו לידיים ולהיות יותר רציני בחיים – אבל לפחות הילד שמח, הוא בריא בנפשו, הוא חי! זה מאוד משמח את האבא.

ה' יתברך הוא חי החיים והוא מלך חפץ בחיים ונתן לנו תורה ומצוות אשר יעשה אותם האדם וחי בהם. הדבר שהכי מצער את אבינו שבשמיים הוא העצבות. ולעומת זאת השמחה היא הדבר הכי אהוב על הבורא. תבין טוב שכאשר אתה בשמחה – בלי שום קשר למצב הרוחני והגשמי שלך – אתה פשוט משמח את הבורא. אז בואו נרבה בשמחה ונשמח את בורא עולם.

תגובות

No comments found.
67
הוספת מודעה בלוח מזל טוב
שם מלא של בעל האירוע
אירוע
עיר מגורים
י"ח אדר ב' ה'תשע"ט
מזל טוב
SUCCESS

הוספת מודעה בלוח פרסום

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת מודעה בלוח אבידות ומציאות

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת עלון

פרטים לפרסום:

סמן את שפת העלון:

העלאת קובץ מהמחשב

הוספת מודעה

פרטים:

העלאת קובץ מהמחשב
ניתן להעלות קבצים בגודל מקסימום 500×800 פיקסלים

1.0 from the developers at SW Agency.