ר' אברהם יצחק קלצקי שליט"א עם המשפיע הרב קיוואק שליט"א

מאמר על הפרשה מאת הרה"ח ר' אברהם יצחק קלצקי שליט"א

כל מחשבה על הבורא עולם, יהיה איזה מחשבה שתהיה, היא בעצמה האור האמיתי שנמצא מאחורי כל דבר ודבר בבריאה, כי כל דבר וכל מקרה נוצר רק בשביל שנמצא שם את הבורא

בפרשתינו אנו רואים שעל אף שבהולדת יעקב ועשיו נפלה הבכורה בחלקו של עשיו, התאמץ יעקב להוציא ממנו את הבכורה, עד שמכר לו אותה בנזיד עדשים, "ויבז עשו את הבכורה".

רבינו מבאר את עניין הבכורה במאמר הראשון בליקוטי מוהר"ן, שעיקר עבודת האדם היא להסתכל בשכל שבכל דבר דהיינו לחשוב על השם יתברך בכל דבר שהוא עושה, לא להתייחס לדברים שעוברים עליו בהסתכלות שטחית, לפי מה שעולה ברגשות הלב, אלא להתבונן בעיניים של שכל, היינו לחפש בכח המחשבה איך אפשר להתקרב להשם יתברך מתוך המצב הזה, ומתוך המציאות של המעשה שאני עושה עכשיו.

כי זה כל היגיעה של הצדיקים להעלות אותנו מעולם הגשמי והעכור, ולהכניס אותנו לעולם רוחני יותר של קדושת המחשבה, לחיות חיים עם פנימיות, מתוך הבנה שכל דבר שקורה איתנו, וכל דבר שאנו עושים יש לו משמעות פנימית ועמוקה.

אך הבעיה הגדולה בכל זה שיש לנו מישהו קטן שיושב בתוך הלב ששמו הוא: "יצר הרע". והוא מראה לנו שהוא חכם גדול, אפילו שהוא באמת טיפש גדול כמו ששלמה המלך קורא לו: "כסיל". וכל כוחו הוא על ידי שמראה לנו שצריך להיות 'מציאותיים', לחיות על הקרקע, בלי דמיונות ובלי מחשבות מיותרות.

בכל פעם שאנו רוצים להתחיל לחשוב קצת מהשם יתברך, לזכור באמצע התפילה שכעת אנו עומדים לפניו, וכרגע ממש כל המלאכים עומדים ושרים שירה כי אנו מתפללים, ישר ה'כסיל' הזה קופץ ומוחה בקול גדול, מה לך ולמחשבות אלו.

כשאנו מנסים להתחזק אחרי נפילה, לחשוב מחשבות של חיזוק, כמה ה' אוהב אותנו ואיך כל נקודה טובה יקרה אצלו, הוא מוחק את הכל במחי יד: "נו… תהיה מציאותי…". וכשאנו באים באמצע האוכל לזכור שהשם יתברך ברא את האוכל הזה, ובוודאי שיש כאן ניצוצות קדושה של אלקות, הוא לועג לנו ונותן לנו 'להרגיש' ממש משוגעים: "מה קרה לך, אתה לא רואה אוכל ממש לפניך?!".

יהודי רוקד, הצדיקים מלמדים אותנו לחשוב שבכל פעם שיהודי שמח ורוקד ומקפץ הוא ממתיק דינים ומגלה מלכות שמים בעולם. אך היצר הרע לועג ואומר: "סתם משוגעים…". וכך הוא מכניס לנו הרגשות אמיתיות ומוחשיות שזה לא בשבילנו הדרך הזה להתרגל לחשוב מחשבות רוחניות של גילוי מציאות ה' בכל דבר שאנו עושים, ועל אותה כסילות קרא שלמה המלך "לא יחפץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו" (משלי יח, ב).

ולכן שלמה המלך קורא לכסיל הזה בשם 'מלך זקן' כי הוא מנסה לשלוט כמו מלך שתלטן על הרגשות שלנו. ורוצה מאוד שנתנהג כמו זקנים שאין להם כבר שאיפות ואין להם כח להתרגל ללמוד ולהבין דברים חדשים, הם מעדיפים לחיות כמו פעם, להמשיך לסבול ולא להתרגל לדברים שיכולים לעזור להם יותר בחיים (איננו מדברים מהזקנים דקדושה ששומרים המסורת של עם ישראל ונזהרים לא לחדש חדשות של טומאת היצר, כוונתנו ליצר הרע הזקן שמעדיף להתיישן ולנבול).

ולכאורה אנו מרגישים אותו בכל צעד ושעל, הדמיון הזה כאילו מה שאנו רואים בעיניים שלנו זה האמת, וכל המחשבות האחרות הם דמיונות. ומה הפתרון לטענתו?

הפתרון הוא לזכור תמיד את הפסוק: "ראשית חכמה". קח לדוגמא 'מכונית'. הכסיל נכנס לרכב לוחץ על הכפתורים ונהנה מהלחיצה, אבל החכם מתיישב ברכב ומתפעל, הוא מסתכל על הכפתורים ועל כל האפשרויות שהרכב מציע, וככל שמתבונן בזה יותר הוא מבין ומתפעם מעוצמת החכמה שמושקע ברכב הזה, וכך הוא יכול להפיק ממנה את מירב התועלת.

כמו כן הטעות שהיצר מכניס בנו, כאילו יש כאן מצד אחד עולם חי ופעיל. ובמקביל בלי קשר לזה, יש גם חכמות אלקות של קדושה שכתוב בספרים – בזוהר הק', כתבי אר"י, ספרי חסידות וכו'. הוא מצייר את הדבר כאילו הם שני מהלכים שונים, ולכן ברגע שאנו מנסים קצת להרים את המחשבה לחשוב מהשם יתברך בתוך החיים הוא תיכף מעורר בנו הרגשות של דמיונות, וכאילו זה לא קשור בכלל למציאות שלפנינו.

אבל אחי היקר! דוד המלך צועק בתהילים ואומר: "ראשית חכמה". כלומר כל דבר שבעולם קדם לזה חכמה אלוקית. מתחת כל דבר שאנו רואים, ומתחת כל מקרה שאנו פוגשים, ומתחת כל מציאות שקורה איתנו, נמצא אור אלוקי שיצר את זה, יש בזה משמעות עמוקה, זה לא סתם.

כשאומרים 'להסתכל בשכל של כל דבר' צריך להבין שזה לא איזה שכל או חכמה שמנותק מהמציאות של העולם, כי השכל הזה הוא הוא האמת של הבריאה, כל מה שאנו רואים גשמיות לפני עינינו הוא רק השתלשלות מאותו חכמה אלוקית.

ואם כן, כשאנו באים לחיות כאן בעולם, אל לנו להיות שוטים וכסילים שרק מתיישבים ברכב ולוחצים בכפתורים, בא נהיה חכמים, נתבונן בכל דבר ונזכור את הפסוק 'ראשית חכמה' – הראשית של כל דבר הוא החכמה האלוקית – זה לא מהלך שונה, זה האמת של הדבר, ראשית הזו מכונה בכורה, כי יעקב הוא בכור במהותו, אבל עשיו שהוא אותו הכסיל ביזה את הבכורה כמו שנאמר בפרשתינו "ויבז עשיו את הבכורה", כי אינו חפץ בה כי אם בהתגלות לבו כנ"ל. אז נכון שלא נוכל להשיג ולהבין לעולם את כל החכמה שמרכיב את הבריאה ואת כל מה שנעשה עליה, אבל נוכל קצת לחשוב מה' בכל דבר שעושים, כי כל מחשבה על הבורא עולם, יהיה איזה מחשבה שתהיה, היא בעצמה האור האמיתי שנמצא מאחורי כל דבר ודבר בבריאה, כי כל דבר וכל מקרה נוצר רק בשביל שנמצא שם את הבורא.

לכן אחי חזק ואמץ, לאזור עזות דקדושה, לבל נהיה פתיים, ונתחיל לילך קצת בדרכים אלו, להאמין בכל מחשבה ומחשבה שמקרבת לבורא, שהיא מחשבה אמיתית ממש.

תגובות

No comments found.
48
הוספת מודעה בלוח מזל טוב
שם מלא של בעל האירוע
אירוע
עיר מגורים
י"א כסלו ה'תשע"ט
מזל טוב
SUCCESS

הוספת מודעה בלוח פרסום

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת מודעה בלוח אבידות ומציאות

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת עלון

פרטים לפרסום:

סמן את שפת העלון:

העלאת קובץ מהמחשב

הוספת מודעה

פרטים:

העלאת קובץ מהמחשב
ניתן להעלות קבצים בגודל מקסימום 500×800 פיקסלים

1.0 from the developers at SW Agency.