החזן החל מסלסל: ‘והוא רחום’ ואני כבר הבנתי את קסמו של הרב… • טור אישי

הוא צועד לבדו מהדירה לציון ובחזרה, יושב בספסלים בהיכל הציון כאחד האדם, כל תנועה חריגה לא נרשמת באזור, הרושם הברור הוא שהוא בורח מרביסטיווע בכל מחיר. אחרת אין שום הסבר לתופעה הזו • אהרון קליגר

הרה"ח רבי אלעזר מרדכי קעניג שליט"א בציון רבינו הק' באומן

שלום חברים!

לפני שבועיים נסעתי לאומן לשבת. באותה שבת שהה שם הרה”ח אלעזר מרדכי קעניג, או כפי שהוא מכונה בפשטות “רעב לוזער” יחד עם בני קהילתו.

הייתה זו עבורי הזדמנות להתבונן בקהילה הזו מקרוב ללא מחיצות, להבין לליבה, לנסות לעמוד על טיבה של קהילה ייחודית, שמחציתה אשכנזים חרדים מבית. ומחציתה בעלי תשובה, מהם שעברו אליו בירושה מאביו הגה”ח רבי גדליה זצ”ל.

ההרכב הנפיץ הזה מחזיק מעמד כבר שנים באורח פלא, וההרמוניה הזו לא הייתה ברורה לי מעולם.

במהלך השנים שמעתי רבות על הרב ופועלו, על תבונתו ובעיקר על היישוב הדעת הנדיר בו הוא ניחן. יצא לי גם לראיין אותו רשמית מספר פעמים. לספרי ‘השרף’, עיתון ‘בקהילה’, וירחון ברסלב ‘ניצוצות’. הפעם בשונה מהראיונות התאפשר לי מגע לא רשמי.

כמה כוחות נפש יש בו תהיתי ביני לבין עצמי, לשמש כרב בלי להיכוות ב’פרסום’. איך מחזיקים מעמד כשלמוצא פיך מתבטלים מאות אנשים, (ומתבטלים!). ואתה נקי מהגינונים הללו. ללא צוות משמשים או גבאים, בלי רכב פאר, ועטרה כסופה בטלית.

הוא צועד לבדו מהדירה לציון ובחזרה, יושב בספסלים בהיכל הציון כאחד האדם, כל תנועה חריגה לא נרשמת באזור, וכל זה בשעה שאותו היכל מפוצץ בתלמידיו. הרושם הברור הוא שהוא בורח מרסביסטיווע בכל מחיר. אחרת אין שום הסבר לתופעה הזו

התפילות ביחד, הזמירות בסעודה שלישית, הדיבוק חברים לצד האיפוק האצילי שמאפיין אותם היה שובה לב.

הבטתי בהם, בעלי תשובה עבדקנים לבושים בזברה ירושלמית, פאות מסודרות, טון דיבור נמוך, עם הליכות של חסידים ותיקים, התפלאתי. משהו בסגנון הזה היה נראה לי מעושה, לא אמיתי, משובט, סוג של משחק קהילתי- חברתי. ההתנהגות הזו לא הייתה נראית לי סבירה, ביחס לפרופיל של הבעל תשובה הברסלבי המצוי…

ניסיתי למצוא את נקודת התורפה, או לחלופין להבין באמת מאיפה זה בא. חלפה לה השבת המקסימה אבל החידה לא נפתרה.

ואז בתום סעודה שלישית הארוכה, הרבה אחרי צאת השבת וקצת אחרי סיום המסכת המרשימה בנוכחות בני הקהילה. פרשתי לתפילת ערבית בציון הקדוש. המניינים הסתיימו זה מכבר, התיישבתי על מקום פנוי אקראי והתכוננתי לתפילה.

חלפו כמה דקות ואני מרגיש ביד חמימה מלטפת את כתפי. הסתובבתי לאחור והבטתי בו, אברך גבוה, יפה תואר ואציל, הוא פנה אלי ברוך ובנועם ושאל:

“אפשר להפריע לך?”

“אני שבתד’יק” עניתי בהתגוננות, מכיר כבר את השיטות שנור האלה.

“נעים מאוד שמי ערן” הוא הושיט לי יד.

“אהרן קליגר” עניתי ביבושת.

“שמע אהרן” הוא פתח “הרב קעניג אוהב מאוד לשבת פה חשבתי אם לא קשה לך ורק אם תסכים לעבור ספסל אחד קדימה. מה אתה אומר?”

נדהמתי. מהטון, מהגישה, מהנועם, מהרגישות…

בלי דחיפות, בלי אגרסיה, בלי רביסטיווע, בלי מהומת עולם. כל הסיטואציות המוכרות במחזותינו, בחתונות, בלוויות, בציון הרשב”י, בכותל, במעמדי התפילה ההמונים, צפו ועלו לנגד עיני כלום לא היה פה מזה, נאדה!

טוהר!!!

“ומי אתה” שאלתי.

ערן ריכלסון הנהג של הרב.

בזווית העין הבחנתי בו ברב, נכנס מהכניסה האחורית (פרוסקה) לציון. קולט בשניה את הסיטואציה ונבעת לאחור תוך שהוא מהסה את ערן בתקיפות בידו.

קמתי בשמחה וחרדת קודש ועברתי ספסל אחד קדימה. הרב התיישב על הכיסא המדובר לא לפני שנתן לי ‘שכוייח’ חמים במיוחד.

החזן החל מסלסל: ‘והוא רחום’ ואני כבר הבנתי את קסמו של הרב ואצילותם של קהל עדת מרעיתו…

שבוע טוב
אהרן קליגר

 

תגובות

מדהים! ועל כגון זה כנראה נאמרה שיחתו של רבינו הקדוש "מלכים וקיסרים יכולים ללמוד אצלכם דרך ארץ ונימוס"...וכמה נאה וכמה יפה לראות קהילה קדושה מאנ"ש השומע ומכבד ומתנהג בהנהגת גדולי תורה, ולא ח"ו כעבדא בהפקרא קניחא ליה..

2

כל החן של ברסלב נמצא בקהילת ברסלב צפת

1

הוספת מודעה בלוח מזל טוב
שם מלא של בעל האירוע
אירוע
עיר מגורים
ח' אב ה'תשע"ח
מזל טוב
SUCCESS

הוספת מודעה בלוח פרסום

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת מודעה בלוח אבידות ומציאות

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת עלון

פרטים לפרסום:

סמן את שפת העלון:

העלאת קובץ מהמחשב

הוספת מודעה

פרטים:

העלאת קובץ מהמחשב
ניתן להעלות קבצים בגודל מקסימום 500×800 פיקסלים

1.0 from the developers at SW Agency.