ההרצאה המשמעותית האחרונה בחייו של בכיר הפרקליטים עו"ד יעקב וינרוט ז"ל

הליטאי הגדול, השכלתן הגדול, הבוגר המפורסם של ישיבת פוניבז' מבכירי הפרקליטים בישראל רוצה לדבר על רבי נחמן מברסלב – ההרצאה המשמעותית האחרונה בחייו, של עו"ד יעקב וינרוט ז"ל

יעקב וינרוט ז"ל עם ר' צבי חשין // צילום: באדיבות המצלם

עו"ד יעקב וינרוט הלך לעולמו השבוע ביום שלישי בגיל 71 ממחלת הסרטן. בעשורים האחרונים וינרוט ביסס את מעמדו כאחד מבכירי עורכי הדין בישראל. אם לא הבכיר והמוכר מכולם. הפרקליט הבכיר ליווה כמה פרשות מרכזיות בהיסטוריה של המדינה.

בין עיסוקיו היה מרצה בכיר, את ההרצאה המשמעותית האחרונה בחייו העביר לפני כמה חודשים עו"ד יעקב וינרוט ז"ל בפני סטודנטים באולם הקונסרבטוריון בתל אביב שבה הוא פרש את משנתו ותפיסת עולמו. אותה הרצאה שהייתה כל כך חשובה לו, הייתה בעצם ההרצאה המשמעותית האחרונה בחייו כשהוא מדבר על משנת תורתו של רבי נחמן מברסלב זיע"א.

וינרוט בא לשם עם עשרות עמודים מודפסים, אבל דיבר מעומק מהלב. שעתיים, לא פחות, ארכה ההרצאה. יותר משעה מספר וינרוט בכישרון ובלהט על טולסטוי, דוסטויבסקי, ויטגנשטיין, קאמי, אפלטון, ועל עוד הרבה פילוסופים שאפילו את שמותיהם אני לא מכיר. הוא דן בייאוש ובאבסורד ובחידלון של הקיום. בשלב מסוים הוא גם שואל-מתריס: "בעצם, למה לא להתאבד?".

"הרצאת הדברים שלי היום לא מתיימרת להיות הרצאה דידקטית", פתח וינרוט, "אני לא בא ללמד אתכם משהו, אני לא בא לקבוע איזושהי אמת, אני לא בא להוכיח איזושהי תזה. זה בסך הכול מקבץ של חלק מזרם אסוציאציות, שנושא אותי בימים אלה של חודש אלול… זרם של מחשבות שלפי דעתי הוא בסיסי מאוד, חיוני מאוד".

אדם חולה בן 71, גופו מיוסר, ידיו רועדות, שואל את קהל הסטודנטים שלפניו מה הטעם בחיים האלה. אבל אז מגיע המפנה. השעה השנייה של ההרצאה היא כולה מענה מפתיע לשעה הראשונה.

"אז איך מוצאים משמעות לחיים? איך מגרשים את האבסורד? אני רוצה לקפוץ אל רבי נחמן מברסלב". וינרוט, הליטאי הגדול, השכלתן הגדול, הבוגר המפורסם של ישיבת פוניבז' ושל הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, רוצה לדבר על רבי נחמן? כן כן. אבל הוא עושה את זה בוינרוטית מדוברת: "אני רוצה שתדעו שאת תורת ברסלב מכירים באמת רק 40 50 איש. אולי 60. ברסלב זה לא לקפוץ ברחוב ולחלק ספרים. אני הגעתי אליה בשלב מאוד מאוחר של חיי, משום שאני גדלתי אצל הליטאים. הרב שלי, שאיש מכם בוודאי לא שמע עליו כי הוא לא היה איש פוליטי מעולם, היה הרב שמואל רוזובסקי. הוא היה גדול האנליטיקאים שאני מצאתי. מה שלא היה קיים בשכל – לא היה קיים בכלל. אבל אדם הרי משתנה, ואני הגעתי לרבי נחמן מברסלב בשלב די מאוחר בחיי בנסיבות מאוד יוצאות דופן, ונדהמתי לראות איזה עושר יש בתוך התורה הזאת. אני יודע שלא תפתחו את זה, אבל מי שזה מעניין אותו שיסתכל בספר שנקרא ליקוטי מוהר"ן, תורה ס"ד. רבי נחמן בעצם אומר לנו: אף על פי שאתה לא יכול להבין את העולם בכוח השכל שלך, אתה יכול להשיג משמעות כלשהי במציאות, כשאתה עולה לדרגת האומנות. עזוב את המחשבה, ותתחיל להיות אומן. והאומנות שר' נחמן מדבר עליה בדרך כלל היא השירה והניגון.

"כל אחד ואחד מאיתנו שמע ולו פעם אחת בחייו את המציאות כשירה. המציאות שרה לנו בהיפתח כותר של פרח, בפכפוך המים של הנחל, בשחר העולה קמעא קמעא, בזהרורי השמש השוקעת, באוושת העלים, בדממת המדבר, בקולות מים רבים אדירים משברי ים, בצחוק של ילד, בדמיון של תינוק, ברדת השלג הראשון, בפסגת ההר ובענוותנות של הגבעה, בתהום רבה ובציוץ הציפורים".

והוא המשיך: "כל אחד ואחד מאיתנו היה לו מומנט כזה שהוא ראה בו שירה. אלה דברים של יום יום שהחיים מזמנים לנו. אנחנו לא תמיד שומעים את השירה הזאת בגלל שאנחנו רצים במרוץ החיים שמחריש את האוזניים שלנו. אנחנו לא מסוגלים לשמוע את השירה של המציאות, אבל המציאות שרה. אם תיקחו את כל המדענים ביחד – הם לא יוכלו לברוא כותר של פרח נפתח. אם תיקחו את כל הסופרים והמשוררים והאומנים, הם יוכלו לכתוב על האהבה – אבל הם לא יוכלו לכתוב אהבה. הדברים הכי פשוטים בחיים שלנו הם שירה".

ואז הוא עבר למרכיב השני שלמד מר' נחמן מברסלב: השמחה. יש לה קשר עמוק לניגון. "ר' נחמן הגיע למסקנה שהיא הפוכה מכל הפילוסופיה של הייאוש. הואיל והמגע שלנו עם הפרדוקס של המציאות יכול להתקיים רק באמצעות הניגון, והניגון עולה רק מתוך שמחה, והוא יוצר שמחה מתוכו בהיזון חוזר, הרי שהשמחה היא יסוד מוסד בהוויה שלנו. הייאוש לא פותר כלום. להפך. אדם חייב להיות שמח. איך מייצרים שמחה? מה זו שמחה של ר' נחמן? זה לשתות בקבוק וודקה? לר' נחמן יש קובץ של מעשיות, והקובץ הזה מתחיל במילים: 'אספר לכם איך היו שמחים'. כל המעשיות האלה באות ללמד אותנו כיצד אדם מגיע לשמחה. הוא מחייב אותנו לברוח מהייאוש. הוא רואה בייאוש בן ברית של השטן. הוא מצווה עלינו לשמוח. כי מתוך השמחה יעלה הניגון, ומתוך הניגון נוכל להיות במצב של איזשהו איחוד עם מציאות משמעותית".

במשך כמעט שעה וינרוט תיאר והדגים איך הניגון והשמחה הם-הם הבסיס להכול, עד לסיום: "מה שאני רוצה להגיד לכם, זה שהטעות הגדולה שלנו היא שאנחנו מחפשים תמיד איזשהו בסיס גדול, רציונלי, שעל פיו ננהג. אבל לא מהפילוסופיות הגדולות אנחנו נחיה, אלא מתוך הדברים הקטנים, התורות הקטנות, הדברים הפשוטים, שהם כל כך מובנים לנו. אתם יכולים לקחת את כל הספרייה בפקולטה לפילוסופיה. לא תמצאו בה גרגר אחד של משמעות. כי לא הפילוסופיה מולידה משמעות, אלא הדברים הקטנים. האדם הוא קטן. כל מה שהוא יכול לעשות זה לחיות את חייו הצנועים, הקטנים, ביושר, בכיבוד הזולת. כי זה כל האדם".

 

תומצת מתוך שמחות קטנות / ידידיה מאיר, "בשבע"

תגובות

רבינו הקדוש דיבר במעלת תלמידיו, וכידוע הדיבור הקטן שבאנשי גדול מ...., ולענינו הוא גדול גם מ...הליטאי הגדול, השכלתן הגדול, הבוגר המפורסם של ישיבת פוניבז' מבכירי הפרקליטים בישראל. על החתום ליטאי לשעבר

7

אדיר!!!

6

ל-2 , לא הבנתי מה קשה לך כ"כ לפרגן ליהודי רציני שזכה להתקרב לרבינו , ומדוע אתה מוכרח להרגיש יותר טוב ממנו?

5

להוא שחושב שלא מפרגנים: אני לא רואה שום חוסר פרגון בדבריו, אלא אדרבה, כליטאי לשעבר הוא אומר שגם מישהו שלא היינו מאמינים שיתקרב לרבינו - גם עליו רבינו יכול והוא נכנס גם לליבו. אז אני רואה כאן גדולת רבינו ולא קינטור, חלילה. נא לחשוב פעמיים לפני ששולחים תגובה מתריסה...

4

הוא זכה!!!

3

לכל אלו שמגיבים על תגובותו של הליטאי, רבותי שימו לב מה קורה כאן יש לנו רבינו הגדול הננמ"ח נשמת חיינו רוח אפינו, ואנחנו שמחים על כל יהודי שגילה את אורו של רבינו שמהיום הוא מתחיל לחיות יותר טוב, חיים איכותיים יותר חיים מרוממים יותר, אבל מה יש לנו להתפעל מהמילים הליטאי, השכלתן הגדול, המפורסם, לפי דרך רבינו אין בזה מעלה גדולה (ורק אם בסוף הוא זוכה להתקרב זה יכול להיות כלים גדולים להשגה בתורה רבינו, עיין שיש"ק) אלא להיפך כל התכונות הללו יכולים להביא את האדם לאובדן גמור בגשמיות וברוחניות, ואנו כחסידי רבינו הק' לא צריכים להתפעל מכל הכבוד המדומה שמחלקים בעולם, ואדרבה יהודי פשוט שיושב בשוהל עם כוס תה בתמימות ופשיטות יכול להשיג בתורת רבינו הרבה יותר. על החתום ברסלבר בהווה

2

לקרב את הגדולים במעלה... "והוא ז"ל האריך לדבר עמנו כמה וכמה פעמים מזה, וזירז אותנו לזה מאד בכמה וכמה מיני לשונות... אז היה מתלוצץ מאלה המשתדלים לקרב להשי"ת רק הפחותים במעלה מאד, כגון עניים ואביונים ועמי-הארצות וכיוצא בהם. כי העיקר הוא להשתדל לקרב להשי"ת בני האדם הגדולים במעלה, שיש להם איזה חשיבות. כי בני אדם אלה קשה לקרבם מאד, וכשזוכה לקרבם אשרי לו, כי הוא דבר גדול מאד כשקרב נפשות גדולות להשי"ת, ואז אלו הקטנים והשפלים במעלה נופלים ונטפלים ממילא אליו ומתקרבים להשי"ת, כי מתבטלים כלפי הגדול מהם שנתקרב לדרך האמת להשי"ת". שיחות הרן,

1

הוספת מודעה בלוח מזל טוב
שם מלא של בעל האירוע
אירוע
עיר מגורים
י"ב כסלו ה'תשע"ט
מזל טוב
SUCCESS

הוספת מודעה בלוח פרסום

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת מודעה בלוח אבידות ומציאות

תוכן המודעה:

פרטי המפרסם:

הוספת עלון

פרטים לפרסום:

סמן את שפת העלון:

העלאת קובץ מהמחשב

הוספת מודעה

פרטים:

העלאת קובץ מהמחשב
ניתן להעלות קבצים בגודל מקסימום 500×800 פיקסלים

1.0 from the developers at SW Agency.