חגם של חסרי הבית • שאיפתה הגדולה של הנפש היא "שבתי בבית ה", אולם עד להגשמת היעד היא מבקשת "כי יצפנני בסוכו" - פרוס עליי בינתיים צל סוכה

חג סוכות צילום ואיור: "ארט חזין"
מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: י"ד תשרי תשע"ז שתף
גודל כתב:

סוכות מביא בכנפיו מעין אתנחתא, תחת צילו של סכך מוצאת הנפש מרגוע וזו השעה להתבוננות. לאחר ימים נוראים עמוסי תפילות והתעוררות, מאפשרת הישיבה בסוכה להתבונן ואולי להבין קמעא היכן היינו ובמה זכינו. מהבחינה הזו חג הסוכות הוא אולי ההזדמנות הטובה ביותר לטעום מחדש את ראש השנה, את הנסיעה לצדיק ואת ההתקשרות.

סוכה היא סוג מסוים של דירה, דירה לשעת עראי. צורת הדיור הזו נלמדת מתקופת ההליכה במדבר שנעשתה בתוך ענני כבוד, באותן ארבעים שנות טלטול ותנועה ממקום למקום שרויים היו בני ישראל בסוכה, כלומר הדירה הזו נועדה לאנשים המבלים בדרך, בעיצומו של מסע. מה גורם לאותם אנשים לנטוש את דירתם הקבועה ולהימצא בדרך, מטולטלים וחסרי מנוחה?

למעשה יש בין חסרי המנוחה הללו שני סוגים, כל אחד מהם מוותר על ביתו ושלוותו מסיבה שונה. שניהם שרויים בעיצומה של דרך, שניהם נפגשים יחד בסוכה הנטויה על אם הדרך. אלו הצדיקים והאנשים שיצאו לחפש אותם.

דירת עראי

הצדיק, כותב רבי נתן, אינו מוצא מנוחה בביתו. הצדיקים האמתיים אינם יודעים מרגוע, הקרקע בוערת תחתם, לא ימצאו מנוחה עד שישיבו את העולם כולו להשם יתברך: "כִּי הָרַב הָאֱמֶת מֵעצֶֹם אַהֲבָתוֹ אֶת יִשְרָֹאֵל אֵינוֹ יָכוֹל לֵישֵׁב בִּקְבִיעוּת בְּבֵיתוֹ, רַק הוּא מְכַתֵּת רַגְלָיו לָצֵאת מִקְּבִיעוּת יְשִׁיבַת בֵּיתוֹ לִהְיוֹת נָע וָנָד בַּדֶּרֶךְ וְיוֹשֵׁב בְּדִירַת עֲרַאי בְּחִינַת סֻכָּה כְּדֵי לְקַבֵּץ וְלֶאֱסףֹ אֶת הַנֶּאֶמְנֵי אֶרֶץ לָשֶׁבֶת עִמּוֹ, אוֹתָם שֶׁאֵין בִּיכָלְתָּם לָבוֹא אֶל בֵּיתוֹ וְגַם אֵין יוֹדְעִין מִמֶּנּוּ כָּל זְמַן שֶׁהוּא סָגוּר בְּבֵיתוֹ עִם מְעַט תַּלְמִידָיו הַכְּשֵׁרִים, עַל כֵּן הוּא מְכַתֵּת רַגְלָיו לָצֵאת לְדִירַת עֲרַאי בְּחִינַת סֻכָּה כְּדֵי לְעוֹרֵר הַנְּפָשׁוֹת לְהוֹדִיעָם אֲמִתַּת לִמּוּדוֹ הַקָּדוֹשׁ כְּדֵי שֶׁיִּתְקָרְבוּ כֻּלָּם אֶל הָאֱמֶת וְהָאֱמוּנָה" (ליקו"ה חו"מ - נזיקין ה).

אין לו לצדיק מנוחה בביתו, מפני שבחוץ משוטטת השכינה הקדושה, בחוץ פזורות נשמות יקרות, בחוץ מתגוללים אנשים שלעיתים אינם יודעים אפילו על קיומו של 'בפְנִים'. צדיקים אלו דרים בסוכות. ואלו הם האושפיזין קדישין.

הדמות השנייה שאין לה בית הוא התלמיד האמתי. אף הוא משוטט בחוץ לאחר שוויתר על ביתו ועל קביעותו. תלמידים אמתיים, דהיינו הנפשות של המחפשים, מצויים תדיר בשיטוט חסר מנוח: "כָּל מִי שֶׁנּוֹגֵעַ יִרְאַת ה' בְּלִבּוֹ וְרוֹצֶה לָחוּס עַל חַיָּיו הַנִּצְחִיִּים צָרִיךְ לָצֵאת מִבֵּיתוֹ הַקָּבוּעַ וּלְכַתֵּת רַגְלָיו מֵעִיר לְעִיר וּמִדּוּךְ לְדוּךְ וְלֵישֵׁב בְּסֻכּוֹת וְאהָֹלִים עַד שֶׁיָּבוֹא לַיְשִׁיבָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁעוֹסְקִין שָׁם בְּלִמּוּד הָאֱמֶת לְהַמְשִׁיךְ אֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בְּלֵב כָּל אֶחָד וְאֶחָד" (שם). מנחה את דרכן של אותן נפשות שאיפה בוערת, דוד המלך מגדיר אותה בשירתו כך: "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש, שבתי בבית ה' כל ימי חיי". הם מחפשים את מקומם הקבוע בקדושה, את השייכות לנצחיות.

מכיוון שהשאיפה הזו נטועה הרחק באופק של שלימות, הם מסתפקים לעת עתה בבקשה "כי יצפנני בסוכו", יש אצל השם יתברך צל שכזה, צל השמור לנפשות שאין להן בית והשמש קופחת על ראשם ומאיימת לקפח את כוחותיהם. אנשים אלו וויתרו על קיבעון וביטחון, על בית ושלוות נפש רק מפני שבוערת בהם התשוקה לקבוע את מושבם בבית ה', כל ימי חייהם.

שאיפות גבוהות יש להם, אבל מצבם נמוך מדי, הם עדיין אינם ראויים. ובכן, לעת עתה פורס עליהם השם יתברך צל סוכה. דוגמת אותו צל שחפף על בני ישראל בתקופת ההליכה במדבר. ענני הכבוד מופיעים במדבר, "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכּוֹ בְּיוֹם רָעָה", אימתי זקוק אדם לצל סוכה? בשעה שהוא שרוי בימי רעה, ואין רעה אלא שעה של ריחוק מאת ה'. בזמנים שכאלה פורס השי"ת על האיש המחפש ענני כבוד, צל סוכה, דירת עראי. אפילו שמטרתך טרם הושגה, לעת עתה הייה שרוי בצילו יתברך.

אושפיזין קדישין

יושב יהודי בסוכתו הנאה, תיכף תחל סעודת החג, אבל קודם לכן הוא נעמד ומזמין לסוכתו אושפיזין. מי אלו אותם אורחים הממתינים להזמנתו של בעל הבית? מי אלו אותם שבשעה שכולם מתהדרים בסוכות נאות הם עדיין שרויים בחוץ, מבלי בית ואף בלי סוכה, מצפים לרוחו הנדיבה של בעל הבית? אלו הם הצדיקים שוויתרו על קביעותם ועל דירתם. יש להם דירה נאה, נאה בהחלט. יש להם קביעות של קדושה, שלוות נפש. יש להם מקום של כבוד בגן עדן. אבל הם וויתרו על הכל משום שבחוץ משוטטות עדיין נפשות שמישהו צריך להראות להן את הדרך פנימה.

סוכות מאפשר מפגש מיוחד במינו בין שני הולכי דרכים משני קטבי היקום; הצדיקים המופלגים שאין להם מנוחה מאהבת ישראל, והאנשים שאינם מוכנים להסכים עם מצבם והם מחפשים את מקומם בנצחיות ובטוב. סוכות נותן מקום לכל מי שלא מצא את מקומו, לכל מי שלא הסכים למקומו, לכל מי שמחפש דירת קבע בעולם שכולו עראי.

בברכת שנה טובה, מועדים לשמחה, וחג שמח!

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
תגלית מבגדד: ספרי ברסלב בכתב יד של יהודי עירק
חדשות ברסלב
באתר המכירות הפומביות 'קסטנבאום' נחשף לראשונה צילום כתב יד ספרדי של ספרי רבי נחמן
'הוא יגלה לך' - חיים גולד
חדשות מוסיקה
אמן הרגש והזמר היוצר חיים גולד לא מפסיק להפתיע והפעם עם סינגל חדש ומרגש 'הוא יגלה לך' שיר רגש שכולו ערגה וכיסופים
האיש שמפיץ את אור רבינו במדיה
חדשות ברסלב
צבי יחזקאלי - האיש שלא מתבלבל מהיריבים בתקשורת ומחוצה לה וממשיך בשליחותו בהפצת אורו של
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
אתרי ברסלב
  • אגודת אהלי צדיקים אהלי צדיקים
  • אתר צילומים אתר צילומים
  • שער ברסלב שער ברסלב
  • כולל חצות כולל חצות
  • מוסדות ברסלב מוסדות ברסלב

קישורים לאתרי ברסלב

ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת אתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר