לברכה, לחצו כאן • השפע הוא "אור פשוט", את ההגדרה 'טוב ורע' או 'ברכה וקללה' מחיל עליו האדם. הוא בבחירתו מצייר את האור לטוב או למוטב. על אופי האור ישפיעו הכלים בהם הצטייד המקבל. הרעיון משול למזיגת מים זכים ואחסונם בכלים. ברור שמידת ניקיונם של הכלים תשפיע על טיב המים. השפע הוא מים וברשות המקבל הוא ילבש דמות ברכה או חלילה קללה (עי' ליקו"מ ל"ו)

מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: כ"ז אב תשע"ה שתף
גודל כתב:

כולם יודעים לצטט את האמרה בשבח ההסתכלות על חצי הכוס המלאה במקום חציה הריק, אבל האם זו רק אמרת שפר נאה, או שמא אף יותר מכך?

חוש הראיה הינו מהחושים החשובים ביותר, אולם הוא מייצג כוח חזק עוד יותר, כוח הבחירה. היכולת לבחור מיוחדת לאדם ואינה קיימת באף אחד מיתר בעלי החיים. לאדם יש בחירה, והיא מוצאת את ביטויה בעיקר בעיניים. שני עיניים יש בנו, ימנית ושמאלית ואף למציאות שתי עיניים – עין טובה ועין רעה. לא הכל טוב ולא הכל רע, המתבוננים האמתיים יזהו את התמונה המלאה שמארחת תמיד טוב ורע. אם הבחנת בכך, בידך מפתח חשוב.

פרשת השבוע פותחת בדיבור 'ראה', אפשר לשמוע זאת כציווי על הראייה, עליך לראות ולהבין את המציאות לאשורה, שכן ראייתך היא זו שתשפיע בסופו של דבר על מציאותך. הפסוקים הללו מבשרים לנו על מתנה שניתנת לנו "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה". איזה סוג מתנה זו ברכה וקללה?! אכן יש כאן לימוד יסודי.

לראות נכון

בהסתכלות פשטנית נדמה שהעולם מתחלק בין טוב לרע, ברי מזל זוכים בטוב ומי שלא, נופל ברע. זו תמונה בעייתית, משום שאין אדם שפוי שייכנס מרצונו למקום או מצב המתנודד בין טוב לרע. התמונה האמתית שונה.

החיים אינם הימור בין ברכה לקללה, בכל רגע נתון יש בידינו בחירה מלאה היכן נחייה, בטוב או ברע. אין באמת דברים רעים, העולם מקבל בכל רגע שפע נקי מאת השם. וממנו יתברך "לא תצאנה הרעות והטוב", כי אם אור פשוט. השפע הוא "אור פשוט", את ההגדרה 'טוב ורע' או 'ברכה וקללה' מחיל עליו האדם. הוא בבחירתו מצייר את האור לטוב או למוטב. על אופי האור ישפיעו הכלים בהם הצטייד המקבל. הרעיון משול למזיגת מים זכים ואחסונם בכלים. ברור שמידת ניקיונם של הכלים תשפיע על טיב המים. השפע הוא מים וברשות המקבל הוא ילבש דמות ברכה או חלילה קללה (עי' ליקו"מ ל"ו).

בפרשת השבוע מניח השם יתברך לפנינו את כוח הבחירה: "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה", כלומר בידכם הבחירה. הפסוקים הללו נאמרים קודם הכניסה לארץ ישראל, בעברו השני של הירדן, והן משמעותיות במיוחד כעת בנקודה הזו. ככל שמתקרבים אל שערי הארץ מתחדדים החושים, כל פרט קטן מקבל משנה חשיבות. , בפרשה שעברה נגענו בחוש השמיעה, נאמר לנו "עקב תשמעון". השבוע אומרים לנו "ראה". מה ההבדל בין שמיעה לראיה? שהשמיעה יכולה אף לבוא מארץ רחוקה, מה שאתה שומע לא בהכרח מובן לך, אפשר לשמוע ולא לדעת כלום. ראיה היא בירור עובדות. עד שלא תראה בעיניך לא תאמין ולא תבין. אנחנו מתקרבים לארץ עליה נאמר "תמיד עיני ה' אלוקיך בה". ארץ ישראל היא הבסיס של כוח הבחירה. הנוכחות התמידית של עיני ה' בארץ הופכת אותה למקום שכל תנועה בו חשובה ומעוררת שימת לב. אם הינך שרוי במקום שאיש אינו שם לב אליך, אף אתה אינך משית לב לתנועותיך. ובארץ ישראל תמיד עיני ה' משקיפות על כל מעשה, לפיכך בכל רגע הינך אמור לבחור את תנועותיך, הבחירה החופשית. הכוח הזה מצוי בעיניים. מכל איברי הראש העיניים לבדן מסוגלות להתנועע בחופשיות מצד לצד, למטה ולמעלה, להתגלגל להיפתח או להיעצם. הן מבטאות היטב את יכולת הבחירה. כל האפשרויות בידך, השאלה היא רק איך תבחר להסתכל.

להיכנס לארץ

הכניסה לארץ ישראל מסמלת את כניסתו של יהודי לעבודת ה'. אימתי הינך נכנס פנימה? ככל שאתה חש יותר שהבחירה בידך. אנשים רגילים לפסול את עצמם מזכות הבחירה; על כל דבר קשה אומרים 'אין לי בחירה'. אם איני רגיל לזה – 'אין לי בחירה'. אם נדמה לי שזה שייך לצדיקים – 'אין לי בחירה'. אנו משוכנעים גם שלצדיקים לא היתה בחירה, הם נולדו כך על ההר.

זו טעות שעלולה לעלות לנו ביהדות. אין רגע בלי בחירה, אין אדם נטול בחירה, אין מצב בו אינך מסוגל להשפיע על גורלך לטוב ולברכה בבחירתך. אלא מאי – בחוש רואים שלא תמיד מסוגלים. ובכלל, הלא ידוע שהכל מאיתו יתברך, והאדם מה הוא כבר מסוגל לעשות? אלא שיש בחירה אבל צריכים לדעת היכן כפתור ההפעלה.

נכון, לא תמיד אנחנו מסוגלים ולא כולנו נולדנו שווים. ובכל זאת הבחירה החופשית והיא פרוסה לאין קץ בתחום הרצון והדיבור. 'הברכה והקללה' השניים הללו עומדים לרשותנו תמיד. בכל מידה בה נבחר, בכל תחום, ולא משנה מהיכן באנו. לכל אדם יש את הזכות לבחור לרצות את הטוב, להשתוקק לכל קדושה, זה מותר ונדרש. לכל אחד יש גם את הזכות לדבר על הטוב, להתפלל ולבקש לזכות בו בשלמות. הבחירה בידנו, בליבנו ובפינו.

וחשובים, ככל שמתקרבים אלינו שיפוע ירידת הדורות מתחדד. הדור שלנו קרוי דור עקבתא דמשיחא. משיח קשור לעקביים. משיח יוכל לבוא רק כשנתחיל להאזין ולשמוע את דבר השם ואת מציאותו אפילו מהדברים הפשוטים ביותר שבכפות הרגליים.

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
האדמו"ר מפשעווארסק שליט''א הגיע לאומן
חדשות אומן
הרה"צ רבי לייביש לייזער האדמו"ר מפשעווארסק שליט''א הגיע במטוס פרטי עם שלושת בניו לאומן
7 מצלמות שידור חי מאומן
חדשות אומן
מצלמות חדשות בשידור ישיר מאומן • בשורה משמחת לגולשי 'אומן שלום': הותקנו 2 מצלמות חדשות בהן תוכלו להתעדכן אונליין
בניו של ה"פני מנחם" באומן
חדשות אומן
סוד נבואתו של ה'בית ישראל' - התוצאה: בניו של ה'פני מנחם' הגיעו היום בצהריים לביקור חשאי בציון רבי נחמן מברסלב באומן
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת האתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר