האבלות אמורה לדרבן קדימה ולא להחליש דעת, התוכחה נבראה כדי להדוף אותנו פנימה. יש להטות אוזן ולשמוע תוכחה אך ורק מהמוכיח הראוי, מתוך ספרי הצדיקים ולא מההדים המתנפצים מבחוץ. עוג מלך הבשן יושב על גבולות הארץ, על מיצרי הקדושה של בין המצרים, היזהרו מפניו. הישמעו לצדיק.

תיקון חצות צילום: דוד דנברג
מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: ז' מנחם אב תשע"ה שתף
גודל כתב:

לפעמים אדם נמצא על גבולות הקדושה ואין לו את האומץ להיכנס פנימה, מישהו צריך אז להעניק לו דחיפה הגונה פנימה, ברחמים.

פרשת השבוע עוצרת על מפתן ארץ ישראל, וכאן מוסר משה רבינו לישראל ספר חמישי של תורה, מפיו ובעל פה. ספר 'דברים' הוא סיומה של תורה שבכתב ותחילת תורה שבעל פה. תורה שבכתב מציינת את המצוות החוקים והמשפטים, תורה שבעל פה נמסרה לצדיקים להוביל את עם ישראל במשעולי המציאות. ההנהגה הזו קרויה 'תוכחה'. אפשר לשמוע את המילה 'תוכחה' גם מלשון 'הוכחה', כלומר הפיכת המדובר לנוכח וקיים במציאות. התורה הכתובה עלולה להיוותר על הקלף - כתובה אך לא נוכחת במציאות. צדיק אמתי, בעצם נוכחותו ומציאותו, מוכיח את מציאות ה' ואמיתת התורה הקדושה. תוכחה ראויה אמורה להפוך את הרעיון הכתוב למציאות נוכחת בחייך, ואין תועלת גדולה מזו.

לפעמים יהודי מרגיש רחוק מהקדושה ומנותק מנקודתו היהודית. הוא לא מוכרח להיות נושר או כופר, די בכך שהתורה נשארת מבחינתו על הנייר ולא על קירות המציאות וכותלי הלב. יתכן שכל עם ישראל צריך כבר להיכנס לארץ ישראל - להיגאל ולשוב הביתה, אבל אתה אינך משוכנע עדיין ששם אתה, בפנים. מה יגרום לך להשתכנע? לפעמים יש צורך בדיבור מטלטל שישטוף אותנו מכף רגל ועד ראש ויהדוף אותנו פנימה, בלי מחשבות יתרות. לדיבור שכזה קוראים 'תוכחה ראויה'.

על גבולות הארץ אנו זקוקים לדיבור הזה, למילים שינערו מעלינו את כל ההדחקות וההתחמקויות, לתוכחה שתזעזע אותנו כשנבין שאין אפשרות לעמוד מן הצד, להסתפק בחצאי השגחה. אין כזה מקום בעולם! בכל מצב אתה שייך ותמיד השם יתברך נוכח. אבל אי אפשר להשמיע את הדיבורים הללו כל עוד צילו של עוג מתהלך לצידנו. התורה הקדושה טורחת לציין שהדברים נאמרים רק לאחר כיבושו וחיסולו של עוג מלך הבשן, מדוע זה חשוב כל כך?

עוג מלך הבשן

עוג הוא אויב עתיק עוד מימי המבול, למעשה זהו האויב היחיד המלווה אותנו לכל אורך חמשה חומשי תורה, משלהי בראשית ועד לספר דברים, כאן הוא מוצא את מותו. עוג שרד את המבול ובהמשך נמלט גם ממלחמת ארבעת המלכים נגד החמישה, הוא נעשה לשונאו המושבע של אברהם אבינו (בראשית רבה, מב) ומאז לא מש צל שנאתו מאיתנו. עוג מלך הבשן אינו אויב רגיל, לאורך ימיו הארוכים מנשוא הוא מצליח להיצמד שוב ושוב לטוב ולקדושה; פעם תלוי על תיבת נוח מבחוץ, ובפעם הוא הפליט המבשר לאברהם אבינו על לוט אחינו השבוי, כוונותיו אינן טהורות כמובא במדרש. הוא מבני ביתו של אברהם אבינו לפי אחד המדרשים, ובאורח פלא מצליח להיצמד לקדושה ולהיאחז בימין, במידת החסד (ליקו"ת ח'). זו הסיבה שאפילו משה רבינו חושש להילחם בו עד שבורא העולם מבטיחו מפורשות: "אל תירא אותו! כי בידך נתתי אותו ואת כל עמו ואת כל ארצו, ועשית לו כאשר עשית לסיחון מלך האמורי". מה פשרו של ענק זה?

קליפת עוג מתעתעת במיוחד, נדמה שהיא מייצגת קדושה ולמעשה הענק הזה משכים עליך להורגך. קוראים לקליפה "תוכחה שאינה ראויה". למושג 'תוכחה' נלווה בדרך כלל צליל של אכזריות; מוכיחים אותך - גוערים בך - יורדים לחייך... האם זו משוואה נכונה? יתכן, השאלה מיהו המוכיח. אנחנו מורגלים להשמיע ולשמוע תוכחות לא ראויות. אלו הם ילידי הענק, דיבורים נפיליים שמקורם במלאכים שקטרגו על בריאת האדם ונענשו בנפילה משמים והסתאבות בתחתיות הגשמיות. הענקים הללו חיים בתוך דיבורים של חלישות הדעת, בתוך מחשבות אדירים המטילות צל של חרדה על מוחו וליבו של יהודי פשוט ותמים המבקש בסך הכל לעשות רצון אביו שבשמיים. הרפאים אחראיים על רפיון הידיים ופיק הברכיים, ועוג הוא היחיד שנפלט מהם ומצא את משכנו... אצלנו, על סף ארץ ישראל.

תוכחה ראויה

קורה לבנאדם שהוא חושד במבקשי טובתו רק משום שחורשי רעתו מתנסחים באותן מילים. היהודי הקטן עלול לשמוע בתוכחת משה את הרעיונות של עוג. הוא עשוי להשתכנע שהנה שוב, גם כאן, רוצים להרוג אותו, לרדת לחייו, ללעוג לחולשותיו. לפיכך לא נאמרה תוכחת ספר דברים אלא "אחרי הכותו את סיחון מלך האמורי ואת עוג מלך הבשן", קודם יש לחסל את הענק ותוכחתו המרסקת, רק אחר כך להרעיף על ישראל תוכחת חיים.

הימים ימי תוכחה. בתקופת בין המצרים מהדהדים ביתר שאת מילות התוכחה של הנביאים והצדיקים. יש מועדים חגיגיים ונעימים, ויש גם זמן ששוטפים אותך בטלטלת חורבן. התוכחה בריאה וטובה, היא מנערת משכחה והתעלמות הרסנית, אבל יש להיזהר שלא תתערב בה משמעות של ריחוק.

האבלות אמורה לדרבן קדימה ולא להחליש דעת, התוכחה נבראה כדי להדוף אותנו פנימה. יש להטות אוזן ולשמוע תוכחה אך ורק מהמוכיח הראוי, מתוך ספרי הצדיקים ולא מההדים המתנפצים מבחוץ. עוג מלך הבשן יושב על גבולות הארץ, על מיצרי הקדושה של בין המצרים, היזהרו מפניו. הישמעו לצדיק.

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
נתב"ג: מתחילים לשלם פיקדון על העגלות
חדשות תעופה
הנוסעים לאומן וכלל ציבור הנוסעים שיעברו בנתב"ג יצטרכו לשלם פיקדון עבור השימוש בעגלות
ליקוטי מוהר"ן מהדורת גור
חדשות ברסלב
יצא לאור הספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן במהדורה חדשה בהוצאת הרב ישראל מנחם אלתר שליט"א בנו של האדמו"ר מגור
בלבנון הוצתה האש
מענין בברסלב
בשיחה עם 'ניצוצות' מגולל הרב אליעזר ברוידא את סיפור חייו, על פעולותיו הסודיות מעבר לקווי האויב, על ההבטחה שנתן לקב"ה ו
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
אתרי ברסלב
  • אגודת אהלי צדיקים אהלי צדיקים
  • אתר צילומים אתר צילומים
  • שער ברסלב שער ברסלב
  • כולל חצות כולל חצות
  • מוסדות ברסלב מוסדות ברסלב

קישורים לאתרי ברסלב

ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת אתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר