יש בכולנו בחינה של פנחס. לא נולדנו על ההר ועל פי תחושתנו לא נועדנו מרחם לגדולות ונצורות. אבל היה כאן איש אחד, פשוט ויושב בתוך עמו, שדווקא כאשר החולשה פשתה בשולחן המזרח הוא קם וזכה לנצח נצחים בחלקו ובכהונתו. הוא עשה זאת רק מפני שרוחו היתה קשובה לרמזים ולא רק למילים הכתובות.

מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: כ"ג תמוז תשע"ה שתף
גודל כתב:

יש דברים שאומרים לך בפירוש, ויש שנאמרים ברמיזה. התורה מורכבת משני החלקים - המפורש הלא הוא כתוב על ספר התורה, ויש גם מה שאינו כתוב אבל מרומז היטב למי שעיניו פקוחות. התורה מפרשת במילים ברורות את האסור והמותר, ולאדם יש ברירה לבחור בחיים או להיפך. עד כאן החלק הנאמר, מכאן ואילך עולם הרמזים. כותב רבי נתן: בכל מה שנוגע להכרעה באיזו דרך ללכת, למי להתקרב ובאיזה אופן לעבוד את ה', על האדם להבין זאת מעצמו ומתוך חיפוש, משום שתחום זה אינו כתוב במפורש על הקלף ובדיו.

כאשר אדם מפרש שיחתו לחברו הרי היא מורכבת משני חלקים, הצורה המילולית שנאמרת במילים ברורות, ומעבר לה יש גם שפה בלתי מילולית, שפת הרמזים. מה שאי אפשר לפרט בפה, מבטא אדם ברמיזה, באצבעותיו. התורה הקדושה אף היא מדברת בפירוש וברמז, וברמיזותיה היא מצפינה את הסימנים העמוקים ואת התורה שבעל פה.

כיצד מפענחים רמזים? דרוש כאן בעיקר לב, פחות מוח. כדי לפענח רמזים יש למצוא אותם, ואי אפשר למצוא מבלי לחפש. אדם עשוי לחפש רמזים רק כאשר הוא משתוקק למצוא מטמון ומאמין בקיומו. מי שזקוק לישועה יחפש כל קצה חוט שעשוי להוביל אליה. ואם הוא יידע ויאמין שמאן-דהו מחזיק ברשותו את הדבר הדרוש לו, לבטח יטה אוזן לכל דיבור היוצא מפיו ויפשפש בתנועותיו ובקריצות עיניו למצוא רמזים שיובילו למטמון. בנקודה זו קיימים הבדלי גישה מפליגים בין לומדי התורה והוגיה. הרבה הוגים בתורה אבל מעטים קשובים גם לרמיזותיה. הרוב יוצאים ידי חובתם בציות למילים הכתובות, ואשרי להם. אבל יש צדיקים ואנשים פשוטים שנפשם כוספת למה שלמעלה מזה. הם מטים אוזן לא רק למילים, גם לרמזים. סמל ומופת לכל הנשמות הללו הוא לבטח פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן.

ברית השלום

בפרשת השבוע גומל השם יתברך לפנחס על קנאותו בברית השלום. הוא עשה מעשה לא פשוט כלל ועיקר, ומלבדו איש לא ההין לשאת זאת על שכמו. כרוכים במעשה הזה עזות דקדושה, טוהר הכוונות, מסירות נפש והזדקקות לניסים רבים כמובא במדרש. קנאות היא בחינת התחסדות, מעשה של לפנים מן השורה. ההלכה אינה מחייבת אבל "קנאים פוגעים בו". הקנאות אינה רק מה שמשתמע ממנה בשטחיות - מעשה תקיף וקיצוני; קנאות היא תורה שבעל פה. כדי לקבל תורה שבכתב די בהסכמה לקבל, אבל תורה שבעל פה לא תינתן אלא למתקנאים עבורה. נדרשת כאן ערנות מופלגת לשמוע לא רק את המילים, אף גם להאזין לרמזים.

הקנאות היא אומנותם של צדיקים מיוחדים דוגמת פנחס ואליהו הנביא, ודוגמת אברהם אבינו החוגר מותניו ללחום במלכים. בכל האירועים הללו, היה זה צדיק מיוחד שסיכן את עצמו ויצא מחוץ לחומות כדי לגאול נפשות אבודות. אם זה אברהם אבינו שהציל את לוט עבור הנקודות הטובות החבויות בו (כדפירש מוהרנ"ת בהלכותיו), אם זה אליהו הזועק בהר הכרמל "ואתה הסבות ליבם אחורנית", וכמובן פנחס בן אלעזר שמהפך את מידת הדין לרחמים. הקנאות היא גישתם של צדיקים שאינם מוכנים לקבל אובדן של אף יהודי, ויהי זה האחרון שבעם.

כהונת פנחס

אבל האומנות הזו אינה נחלתם הבלעדית של צדיקים, גם מאיתנו נדרשת מידה של קנאות. התורה הקדושה מדגישה שקנאותו של פנחס מתעוררת מתוך הקהל "ויקם מתוך העדה", ולא בכדי. פנחס בן אלעזר זכה בכהונה רק לאחר שהרג את זמרי, הוא לא נמנה עם בני אהרן שהתקדשו לכהונה, ואף לא היה עתיד לזכות בה בירושה, משום שנולד קודם לכן. כהונת פנחס אפוא, היא כהונה שבאה מלמטה ולא בהשפעה שמימית, וזו הוראה נפלאה עבורנו:

יש בכולנו בחינה של פנחס. לא נולדנו על ההר ועל פי תחושתנו לא נועדנו מרחם לגדולות ונצורות. אבל היה כאן איש אחד, פשוט ויושב בתוך עמו, שדווקא כאשר החולשה פשתה בשולחן המזרח הוא קם וזכה לנצח נצחים בחלקו ובכהונתו. הוא עשה זאת רק מפני שרוחו היתה קשובה לרמזים ולא רק למילים הכתובות.

בדרך כלל אנו לומדים תורה מן הכתב. ועל פי הכתוב לא תמיד נראה שיש לנו מה להוסיף או לחדש. נדמה שהכל נקבע כבר מלכתחילה, גם גורלנו והמקום אליו נזכה להגיע. אבל מי שמאמין שבתוכו יש מטמון והוא מוכרח למצוא אותו כדי לחיות, לא יסתפק במה שכתוב - הוא יקנא לכבוד נשמתו ולא יסכים לגורל מוכתב מראש. הוא יפקח את כל חושיו ויאזין בכל תשומת ליבו, ואז תתגלה אליו תורת הרמזים. תורה זו מקורית היא, איש לא חרש אותה ולא ניצל את אוצרותיה הבלתי נדלים. זו תורה פרטית שלך, האיש המחפש באמת. (ע"פ ליקו"ה, אור"ח – ברכות השחר ה').

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
נתב"ג: מתחילים לשלם פיקדון על העגלות
חדשות תעופה
הנוסעים לאומן וכלל ציבור הנוסעים שיעברו בנתב"ג יצטרכו לשלם פיקדון עבור השימוש בעגלות
ליקוטי מוהר"ן מהדורת גור
חדשות ברסלב
יצא לאור הספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן במהדורה חדשה בהוצאת הרב ישראל מנחם אלתר שליט"א בנו של האדמו"ר מגור
בלבנון הוצתה האש
מענין בברסלב
בשיחה עם 'ניצוצות' מגולל הרב אליעזר ברוידא את סיפור חייו, על פעולותיו הסודיות מעבר לקווי האויב, על ההבטחה שנתן לקב"ה ו
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
אתרי ברסלב
  • אגודת אהלי צדיקים אהלי צדיקים
  • אתר צילומים אתר צילומים
  • שער ברסלב שער ברסלב
  • כולל חצות כולל חצות
  • מוסדות ברסלב מוסדות ברסלב

קישורים לאתרי ברסלב

ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת אתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר