לרצות את מה שנכון • השם יתברך נתן בידינו את הכוח החזק בעולם – הרצון. צריך להכיר בקיומו ולהשתמש בו, ולא פחות מכך לדעת להיכן לכוון אותו • חשוב לדעת לרצות, ולא פחות חשוב מכך חשוב לדעת מה לרצות. אין דבר עומד בפני הרצון, ואין רצון שעומד בפני רצון השם.

מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: ט"ז תמוז תשע"ה שתף
גודל כתב:

כמה פעמים אדם מוצא את עצמו מהרהר בעגמומיות "מה אני יכול כבר לעשות, מה רוצים ממני". וכמה פעמים הוא תופס את עצמו חושב "איך זה שלא הצלחתי, אני הרי יכול. אני מחליט. אני". אמור נא בנאדם: מה אתה – חדל אישים או כל יכול? מסתבר שיש בנו משתי הטעויות הללו, ושתיהן קשורות לכוח הבחירה ותעצומות הרצון.

הרצון הוא אחד הכוחות המפליאים שבנו, והוא סובל משתי חולשות: על פי רוב איננו יודעים מספיק על קיומו, וכשיודעים עליו לא יודעים להיכן לנתב אותו. שתי השגיאות נשענות על אמת מסוימת. הקדוש ברוך הוא עושה ומחולל הכל לבדו, זו אמת לאמיתה, ועם זאת הוא מסר בידיך את הכוח לבחור ולהשפיע על עצמך וכל העולם. שהלא מהו אדם? עפר מן האדמה. מאידך כולנו יודעים לאלו הישגים מבהילים הצליחו בני תמותה להעפיל, בעניינים ארציים וגם ברוחניות.

בין אברהם לבלעם

בפרשת השבוע מתוארת אחת הדמויות העקשניות בעולם, בלעם הרשע. אין זה רשע רגיל, מדובר בנביא השקול כנגד משה רבינו ע"ה. כוחו של בלעם בפיו ויד לו גם בחכמת הכישוף. חז"ל )סנהדרין סז:( דנים במקור כוחו של הכישוף ורומזים "למה נקרא שמם כשפים – שמכחישים פמליא של מעלה". הכישוף הוא "זה לעומת זה" של הנס. אבל הסוד הפנימי של חכמת הכישוף הוא העקשנות וכוח הרצון. בלעם ידע שכדי לעולל כל דבר שיעלה על הדעת, די ברצון חזק, ואם עדיין לא הצלחת - דרוש ככל הנראה רצון חזק יותר. רואים זאת לאורך כל הפרשה: כאשר שלוחי בלק מלך מואב מעבירים לבלעם את הבקשה לבוא ולקלל את ישראל הוא משתוקק להיענות להם, אבל האלוקים בחלום הלילה מונע ממנו להסכים. בבוקר הוא משלח את שרי מואב המאוכזבים ריקם. בלק מפרש את הסירוב כציפייה למשלחת מכובדת יותר.

רבי נתן מפרש שהוא לא טועה: בסתר ליבו מצפה בלעם למשלחת מכובדים מרשימה יותר, מדוע, הרי משמים לא מסכימים והוא מצהיר שלא יוכל לעשות כנגד רצון השם? אלא זו בדיוק תמצית רעיונו של בלעם. הוא מאמין גדול בכוח הרצון, אם משמים מונעים ממנו, סימן שהוא לא הצליח לרצות חזק מספיק. אם יבואו אליו שלוחים נכבדים יותר הם יצליחו אולי לרומם אותו לפסגות חדשות של תשוקה ורצון, ואז גם משמים יסכימו.

זו תגלית כמעט אמתית. בלעם אמנם גילה את כוח הרצון, אך עדיין הוא מתעלם מבעל הרצון. ריבונו של עולם. "מה בין תלמידיו של אברהם אבינו" מבררים חז"ל, "לבין תלמידיו של בלעם הרשע". וכי איזה דמיון יש ביניהם, הקצוות הכי רחוקים בעולם?! הקצוות אולי רחוקים אבל הדמיון קרוב. אברהם אבינו ראש וראשון למאמינים, כדי למצוא אמונה בעולם שכולו אלילים, עליך להיות עקשן גדול. אברהם אבינו ידע את סוד הרצון. הוא חיפש ומצא בתוך עצמו את אותן כנפי נשמה נעלמות שכשמזהים אותן ניתן להמריא לכל מקום, נגד כל הסיכויים וכנגד כל חולשות הגוף וקטנוניותו.

הסוד הזה היה ידוע גם לבלעם הרשע. הוא ידע עד היכן מגיע כוחו של רצון עז ועיקש. לפיכך תלמידיהם של אלו ואלו מסוגלים לחולל ניסים, לשנות את הטבע ולשדד מערכות. הייתכן שגם הטמא והמשוקץ יצליח בכוח הרצון?

זה לעומת זה

הפליאה הזו מטרידה אותנו לכל אורך ההיסטוריה. כנגד כל מנהיג שבקדושה קם מנהיג אחר מצד הרע ונדמה כאילו הוא עושה בעולם כרצונו. משה מחולל ניסים - חרטומי פרעה מחקים אותו ועושים גם הם בלטיהם כמוהו. וכשהרשע רואה שהשעה משחקת לו הוא נעשה עוד יותר משוכנע בכוחו. כמו בלעם, כמו המן, וכמו כל מי שעמדו עלינו לכלותנו.

איך בכל זאת ניתן להבחין בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידי בלעם הרשע? מלמדים חז"ל: "תלמידי אברהם אבינו אוכלים בעולם הזה ונוחלים לעולם הבא. תלמידי בלעם הרשע יורשין גיהינום ויורדין לבאר שחת". ההבדל יוכר רק בהסתכלות אל הסוף. מה ייצא מכל זה. בלעם הרשע יודע דעת עליון, יש לו קשרים עם עולמות עליונים אבל הוא מרוכז כולו בדרכים שיובילו אותו להוריד משם כוחות כדי להניע את עצמו לקראת היעד שהוא בירר לעצמו. המסלול הזה עתיד לקחת אותו לבאר שחת.

לעומת זאת תלמידי אברהם אבינו יודעים גם כן מכוחו של הרצון. אף הם משתדלים בכל עוז להמשיך לעצמם תעצומות. אלא שהם מתאמצים להמשיך את הכוחות העצומים היורדים ממרומים כדי לנוע על המסלול שסלל הרצון העליון. לעשות את רצון השם. לכשנרצה, כל הכוחות הרוחניים והגשמיים יועמדו לרשותנו להובילנו למחוז חפצינו. עם זאת מנוע הרצון לא יכול לברוא תכלית חדשה, בסופו של דבר מוביל השי"ת את עולמו לתכליתו הקדומה, לשם עלינו לנתב את הרצון.

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
נתב"ג: מתחילים לשלם פיקדון על העגלות
חדשות תעופה
הנוסעים לאומן וכלל ציבור הנוסעים שיעברו בנתב"ג יצטרכו לשלם פיקדון עבור השימוש בעגלות
ליקוטי מוהר"ן מהדורת גור
חדשות ברסלב
יצא לאור הספר הקדוש ליקוטי מוהר"ן במהדורה חדשה בהוצאת הרב ישראל מנחם אלתר שליט"א בנו של האדמו"ר מגור
בלבנון הוצתה האש
מענין בברסלב
בשיחה עם 'ניצוצות' מגולל הרב אליעזר ברוידא את סיפור חייו, על פעולותיו הסודיות מעבר לקווי האויב, על ההבטחה שנתן לקב"ה ו
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
אתרי ברסלב
  • אגודת אהלי צדיקים אהלי צדיקים
  • אתר צילומים אתר צילומים
  • שער ברסלב שער ברסלב
  • כולל חצות כולל חצות
  • מוסדות ברסלב מוסדות ברסלב

קישורים לאתרי ברסלב

ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת אתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר