חזק וברוך! אנו חוששים שיקלקלו לנו ומשתוקקים שיפרגנו לנו. אבל הקללות והברכות לא באות מבחוץ. הם אצלנו בפנים. השכר שהתורה מבטיחה עבור קיום המצוות מתמקד בעניינים חומריים, אבל התוכן הפנימי שלו הוא רוחני. אין שובע ואין סיפוק בלי הארת הרצון.

מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: כ"ד אייר תשע"ה שתף
גודל כתב:

שני דברים אינם משאירים אף אדם אדיש, ברכה או קללה. כל אחד מעוניין שברכה תשרה במעונו, ואף אחד אינו מאחל לעצמו קללות נמרצות. הברכה והקללה נדמים לנו כאינם בידינו, כמו גזירת גורל. יש אנשים מבורכים ויש כאלו שהקללה רודפת אותם. גם נראה לנו שהקללה והברכה באות אלינו מבחוץ. אנו מפחדים מפני אנשים שלא יקללו אותנו שלא יקלקלו לנו, ותולים יהבנו בהם שירעיפו עלינו מברכתם ויפרגנו לנו. בפרשת השבוע מסדרת התורה הקדושה את הברכות והקללות, לומר לך: גורלך אינו נתון בידי מקללים ומברכים. בתוכך פנימה יש את שניהם, הברכה והקללה. הכל תלוי אך ורק באם בחקותי תלך.

הידיעה הזו יקרה מכל הון. רוב ההפסדים נובעים מאי הבנה נכונה של המציאות. בתחילת חייו אדם כמו ילד קטן, סופג מהלומות ולטיפות ואינו יודע לקשר בין המעשים לתוצאות. הוא סבור שסתירת הלחי נחתה עליו מאותו מקור מזדמן שהרעיף על לחיו ליטוף של חיבה. תפיסה ילדותית זו עלולה ללוות את האדם משך שנים. אם לא יפקח עיניים, גם כאיש בוגר הוא ימשיך להאמין שעל גורלו – כמבורך או מקולל – משפיעים אנשים. הוא ימשיך לחשוש מקללותיהם ולייחל לברכותיהם. את הטעות הזו מבקשת התורה הקדושה לחסוך מאיתנו. ולכן היא מציבה בצורה הברורה ביותר את הברכה והקללה. לומר לך: הכל מתחיל ומסתיים בשאלה האם בחוקותיי תלך אם לאו. כלומר, זה בידיך. מדויק יותר, במוחך.

ברכה או קללה

הקללה והברכה שוכנות זו לצד זו במוחו של אדם. יחדיו הן משלימות תמונה מלאה. אין במציאות היום מצבים מקוללים לגמרי ואין דברים מבורכים לחלוטין, בכל דבר יש ויש. אבל לא לנצח זה יימשך כך, וגם לא מאז ומעולם היו אלה פני המציאות. הקללה באה לעולם בתאריך מסוים, וגם אמורה לעזוב במועד שהוכן לה. לראשונה מוזכרת הקללה לאחר חטא האכילה מעץ הדעת.

למעשה הקללה שהושתה על העולם נובעת ישירות מהעובדה שהדעת החלה להכיר ברע. כתוצאה מאכילת עץ הדעת נעשה אדם יודע טוב ורע. וכשאתה יודע מהרע, הינך מפעיל אותו, כלומר מאפשר לו להתקיים בעולמך. זו הקללה. התורה הקדושה מציבה בפנינו את הברכה והקללה משום שהיום, לאחר החטא, אי אפשר יותר לעבור את העולם בשלום בלי לדעת להבחין בין טוב לרע, ובין קללה לברכה. ולכן חסד עושה עימנו התורה בפרשת השבוע כאשר היא מאירה את המציאות באור בהיר שחושף את שני הצדדים של המטבע האחת, ואתה אמור להכיר מחדש את העולם המורכב מדו פרצופין – טוב ורע. לבחור כמובן בטוב, להיות מבורך.

כשמתבוננים בברכות המובטחות אי אפשר להתעלם מהעובדה התמוהה לכאורה שהתורה הקדושה מתמקדת בחומריות. הברכות המובטחות לנו עבור שמירת התורה נוגעות כמעט כולן בתחומים ארציים, בעיקר תופסים שם הגשמים מקום נכבד. וכאן נשאלת השאלה: וכי אפשר לסכם את כל ייעודי התורה הקדושה ומצוותיה בכמות מי הגשמים שירדו משמים? ובכלל, הייתכן שהתמורה לקיום התורה הרוחנית והנצחית, תסתכם בהשפעות גשמיות?

ברכת הארת הרצון

אלא כאן מונח יסוד. למען האמת התורה משלבת ובוללת יחד גשם ורוח. בנשימה אחת היא מבשרת "ואכלתם ישן נושן" ומיד מבטיחה "ונתתי משכני בתוככם". הבטחה על מזון מבורך יחד עם יעוד רוחני של קרבת השם. אכן זוהי ברכת השם - גשמיות שכל מהותה רוחניות. אין כל משמעות לברכת השובע אילולא שיש במאכלים שובע רוחני וסיפוק פנימי. וכי מה בצע לאדם בשפע מזון אם קיבתו ממשיכה לרעוב ולהזדקק למותרות נוספות? הברכה חייבת להקיף את החומר יחד עם מזונו הרוחני, את השפע עם תוכנו הפנימי.

כשמתבוננים בברכות הרי שהפרט המודגש ביותר תמיד הוא הגשם – הגשם היורד בעיתו. גשם מצמיח ומגדל את כל סוגי השפע. זהו למעשה הערוץ הישיר ביותר מההשגחה האלוקית אל המציאות הארצית. הגשם אינו בידי האדם, אף שהוא אחראי על כל מה שמטופח בידי אדם. גשמים הם קו הגבול בין כוחו ועוצם ידו של האדם לבין מה שמעבר לכוחותיו. הברכה מגיעה מהאזור שמחוץ להישג יד אדם, מהמקום ממנו יורד הגשם. ולכן עיקרן של ברכות תלוי בגשם.

כאשר האדם זוכה לברכת השם, יורד עליו גשם. שופעת עליו ברכה. אף שהשפע יצמח מכאן ויבוא בכל מיני צינורות ואופנים, הרי מקור אחד לו – גשם משמים. כאשר הגשם יורד על האדמה היא מצמיחה את תבואתה, וכאשר הברכה אלוקית יורדת על ראשו של אדם, השובע מפרנס את בני מעיו.

רבינו הקדוש מלמד שהברכה הגדולה ביותר שיכולה להזין אדם בזה העולם היא "הארת הרצון". פלא הוא שהעיתוי המסוגל ביותר להארה חל בשעת האכילה. הברכה הנחשקת היא שנזכה להיות שבעים משפע רוחני. שבתוך אכילתנו תאיר 'הארת הרצון'. שנחוש בתוך המשכורת החודשית חיוך אלוקי, ונזהה בתוך כל ההזדמנויות וההרחבות את הארת פניו של השם יתברך.

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
האדמו"ר מפשעווארסק שליט''א הגיע לאומן
חדשות אומן
הרה"צ רבי לייביש לייזער האדמו"ר מפשעווארסק שליט''א הגיע במטוס פרטי עם שלושת בניו לאומן
7 מצלמות שידור חי מאומן
חדשות אומן
מצלמות חדשות בשידור ישיר מאומן • בשורה משמחת לגולשי 'אומן שלום': הותקנו 2 מצלמות חדשות בהן תוכלו להתעדכן אונליין
בניו של ה"פני מנחם" באומן
חדשות אומן
סוד נבואתו של ה'בית ישראל' - התוצאה: בניו של ה'פני מנחם' הגיעו היום בצהריים לביקור חשאי בציון רבי נחמן מברסלב באומן
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת האתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר