למה נסמכה שמיטה להר סיני? מפני שבשני הנושאים הללו יש בשורה של חירות, חופש אמיתי ממאסר זוהמת הנחש - השנה השביעית היא שמיטה, ובנפשו של אדם יכולה לחול תמיד 'שמיטה פרטית'. כאשר אתה מגיע אל המקום הפנימי, המאמין.

מעמד קבלת התורה צילום ואיור 'ארט חזין'
מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: י"ח אייר תשע"ה שתף
גודל כתב:

שמיטת הדאגות, החרדות, וההבלים

למה נסמכה שמיטה להר סיני? מפני שבשני הנושאים הללו יש בשורה של חירות, חופש אמתי ממאסר זוהמת הנחש.

העולם משתנה ללא הרף, והמגמה הזו רק הולכת וגדלה. שינויים שהתחוללו בעבר במשך עשרות שנים, מתבצעים היום בימים ספורים. תהליכים שהתמתחו על פני שבועות הופכים לעניין של שעות. מי שאינו מתעדכן פשוט אינו חי כאן, ושמא עדיף כך. הכל דוהר קדימה, לאן? השם יודע. הרבה לפני השאלה אנה מוביל המרוץ, אמורה להטריד אותנו השאלה מה עושה לנו הריצה הזו. היא לא בהכרח עושה טוב.

אחד הסימנים המעידים על גוף חי אלו השינויים הפוקדים אותו. החי בהכרח משתנה, זז, נע ונד. גם אי אפשר ליצור בלי לשנות. דא עקא שכל הצרות מתחילות בשינויים. אדם משנה מעט, והמציאות משתנה כנגדו בכפלים. הנחש שינה מעט מציווי השם יתברך על אכילת עץ הדעת, כתוצאה מכך אכל אדם מהעץ, נענש, וקולל "ארורה האדמה עבורך". לאחר החטא אדם זורע חיטה והארץ מעלה לו קוץ ודרדר. עד היום ביסוד הווייתו יש לאדם נטייה לשנות, לשקר, לשגות. הוא מוכרח לטעות, "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב לא יחטא". השגיאות והמשוגות גוררות שינוי וקלקול הטבע, חולי ועוני. ואין לדבר סוף.

אדם מועד לעולם

זהו הניסיון העתיק והמטריד ביותר מאז ימות עולם. "אדם מועד לעולם", תמיד נוטה לטעות, וכדברי קהלת (פרק ז) "האלוקים עשה את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים". מאת השם יוצא אור ישר, אבל האדם יכול לקלקל. את האדם הזה, המועד לעולם ושוגג מיומו הראשון עלי אדמות, הניח השם יתברך בגן עדן לעובדה ולשומרה. משכשל במשרתו גורש מגן עדן אך נשתל כאן, בעולם הזה, כדי להוביל אותו לייעודו. וכאן הבן שואל: ביד מי נמסרו המפתחות הרגישות כל כך? בידי מי הופקד גורל העולם? אכן, ההגדרה המדויקת ביותר לאדם היא 'משתנה', תמיד הוא משתנה. אף פעם אינו מדויק. השינויים הללו ממלאים את חייו בניסיונות. פעם הוא חש בטוב ובפעם להיפך, התמורות מבלבלות אותו ומחרידות את שלוותו. אי אפשר להנציח מצבים מוצלחים ואין דרך להבטיח שלא יופיעו מצבים קשים. ההשתנות התמידית עושה אותנו בני אדם ולא מלאכים. ואכן, דווקא לאור העובדה הזו ועל רקע הטבע הזה, התורה הקדושה הופכת למציאות הישרה היחידה בכל העולם כולו. התורה היא אור ישר, אדם ישר. זהו קו המידה על פי יישק כל דבר. את התורה הוריד השם יתברך לעולם הזה בכוונה תחילה, מלאכים אינם זקוקים לה, בני אדם נצרכים לה נואשות. בתוך עולם כה מבולבל ומשתנה אי אפשר להתקיים אפילו שעה אחת בלי חוט השדרה של יישוב הדעת הגנוז בתורה הקדושה. אמור מעתה: המפתחות של העולם הזה הופקדו בידי האדם רק לאחר שהוא נשען על ישרות התורה הקדושה.

שמיטה וסיני

את התורה קיבלנו מסיני, ובפרשת השבוע נסמכים זה לזה שני העניינים – מתן תורה ומצוות שמיטה, ולא בכדי. שניהם מסמנים יחד נקודה חשובה וחיונית מאין כמותה. בדברי רבותינו מובא שלמרגלות הר סיני פסקה הזוהמה מבני ישראל, והכוונה לזוהמת הנחש. טינוף וזוהמה הם דברים שמצטברים על הגוף מבחוץ. אלו מותרות חיצוניות. הנחש הוא הנברא הראשון שהביא לעולם את המיותר הפסולת והזוהמה. הקליפה הזו עוקבת אחרי האנושות ומסיתה אותה תמיד לסטות מדרך הישר, להתמסר להבל ולבזבז את הזמן על כל מה שמיותר. זה בעצם עניין אחד לגמרי עם קללת "בזיעת אפיך תאכל לחם". הזיעה היא פסולת הגוף והיא מבטאת היטב את העיסוק הנלאה עם כל המיותר והמוגזם. כאשר אדם טרוד יתר על המידה בדאגות פרנסה ומרדף אחרי נכסי העולם החולף, הוא נעשה שטוף בזיעת המותרות, מזכרת עוון מהסטת הנחש הקדמוני.

כולנו מתמודדים עם הזיעה הזו. כולנו מדשדשים, איש כמעלליו, באותה ביצה. שאלה אחת לנו – איך זוכים להיות נקי ופטור מכל זה? התשובה מצויה בחיבור בין שמיטה להר סיני. כשעמדנו למרגלות ההר וקיבלנו תורה, פסקה מאיתנו זוהמה. לומר לך, אף אם מצד מציאותך הינך משועבד לקללת היגיעה והטרדה, הרי שבשעה שרגליך מוליכות אותך אל בית המדרש, ללימודיך הפרטיים, לעבודת הבורא ולכל דבר שבקדושה – באותה שעה נעשית פטור מקללת הנחש. יהודי שמשעבד את עצמו, אפילו לפי שעה, לצד הקדושה, נעשה בן חורין מהצד האחר.

וזו גם עניינה של השמיטה. בשנת השמיטה מוכרזת חירות כללית בעולם. האדמה יוצאת לחירות בשמיטה, העולם זוכה לחירות בשבת, גם עבדים לאחר שש שנות עבדות קונים את חירותם בשנה השביעית. הספרה שבע היא האמונה הטהורה, וכשיש ליהודי אמונה מיד הוא בן חורין. השנה השביעית היא שמיטה, אבל בנפשו של כל אדם יכולה לחול תמיד 'שמיטה פרטית'. כאשר אתה מגיע אל המקום הפנימי, המאמין הזה, ואתה מוכן עבורו לשמוט ולהניח מידיך את כל הכלים וההשתדלויות ולהתמסר לאמונה, באותו הרגע חלה בנפשך שמיטה. שם פוסקת הזוהמה. ושם מקבלים תורה.

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
האדמו"ר מפשעווארסק שליט''א הגיע לאומן
חדשות אומן
הרה"צ רבי לייביש לייזער האדמו"ר מפשעווארסק שליט''א הגיע במטוס פרטי עם שלושת בניו לאומן
7 מצלמות שידור חי מאומן
חדשות אומן
מצלמות חדשות בשידור ישיר מאומן • בשורה משמחת לגולשי 'אומן שלום': הותקנו 2 מצלמות חדשות בהן תוכלו להתעדכן אונליין
בניו של ה"פני מנחם" באומן
חדשות אומן
סוד נבואתו של ה'בית ישראל' - התוצאה: בניו של ה'פני מנחם' הגיעו היום בצהריים לביקור חשאי בציון רבי נחמן מברסלב באומן
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת האתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר