שאיפתו של כל נברא להתחדש. ההתחדשות מצויה בחזרה אל 'בראשית', ובראשית משמעה – להכיר ולדעת את מי שאמר והיה העולם.

בראשית צילום ואיור: "ארט חזין"
מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: כ"ד תשרי תשע"ו שתף
גודל כתב:

לברוא נקודות התחלה. שאיפתו של כל נברא להתחדש. ההתחדשות מצויה בחזרה אל 'בראשית', ובראשית משמעה – להכיר ולדעת את מי שאמר והיה העולם. 

הכל הולך אחר ההתחלה, ואולי בשל הסיבה הזו "כל ההתחלות קשות". באדם יש גוף וראש, הגוף הולך בעקבות הראש. כל פעולות שהגוף פועל נוצרות קודם כל בראש, במחשבה. אם יתוקנו הדברים בשורשם – בראש, הם יהיו משופרים אף בסופם – בגוף. הראש של השנה נמצא כאן, בשבת בראשית. קיימא לן שכל פרשה נעוצה בראשה, הוי אומר במילה הראשונה הנותנת את שם הפרשה. במידה זו כל הפרשיות נעוצות בפרשה ראשונה, וכל אותה פרשה מושרשת במילה הראשונה, בראשית. שבעים תיקונים גילה רשב"י על תיבת בראשית. בראשית נחשב 'מאמר סתום', לא פורש מה נברא במאמר בראשית אך כל מה שנברא בכל עשרה מאמרות בלול וכלול בוודאי בתיבה בראשית. נמצאת אומר: תפסת את 'בראשית' – הכל תפסת.

בראשית שבספר תורה הוא המאמר הסתום והנעלם, אור הכתר. בראשית שבחיינו היא ההתחלה. התחלה חדשה. אנשים אוהבים התחלות, יש שם ניחוח של טריות. יש התרגשות. ציפייה. נקיות. אבל אנשים סבורים בדרך כלל שהתחלות חדשות הן עניין של פעם בשנה. פעם בחודש. אולי אפילו פעם בחיים. רבינו הקדוש מלמד שהתחלה חדשה יכולה להיווצר בכל רגע. כלומר, הינך יכול בהחלט לעשות ברגע זה 'בראשית'. ראש השנה חל פעם בשנה, ראש חודש פעם בחודש. המילה בראשית נהגתה בראשית הבריאה, אבל אז גם נקבע לדורי דורות שבכל מקום וזמן, כל אדם ואדם יוכל לשוב לשם, לגעת בבראשית ולברוא מתוך אמונתו התחלה חדשה לגמרי.

בראשית - הכרה

מה יש במילה בראשית? המון, ויותר מהכל יש בה הכרה. בשגרה קשה לזהות "מי ברא אלה", בני אדם מאפילים במעשיהם הפעוטים על מעשי בראשית. דרכו של אדם שמעשים קטנים מביאים אותו לידי התפעלות מהר יותר מאשר המעשים הגדולים באמת. בית נאה, מפעל חיים מרשים, ואפילו נאום מוצלח מולידים בלב התפעלות. עולמנו אפוף באנשים גדולים, מעשים נעלים, ויצירות פאר. בתוך כל המעשים הגדולים נשכחים לפעמים 'מעשי בראשית'.

את עולמו ברא הבורא 'בגין דישתמודעון ליה'. בהתחלה היה העולם תוהו – תהייה והעדר ידיעה. אבל השי"ת הוביל אותו הלאה עד למציאות של בו - הוא. 'לא לתוהו בראה' כי אם 'לשבת יצרה'. התכלית אליה שואפת הבריאה כולה, על קורות ימיה ומאורעותיה לאין מספר, אחת היא - להביא את הנבראים להכרה ב'מי שאמר והיה'.

באמת לא פשוט להכיר את השם מתוך העולם. הוא יתברך גדול ואינסופי ודעתנו האנושית קטנה, מצומצמת. איך שייך להכניס אל המוח הפעוט את הבורא הגדול לאין סוף?

כדי להביט באינסופי צריך אספקלריא מיוחדת. עדשה שכזו התקין עבורנו הבורא בתבנית העולם. הבריאה בעצמה, נועדה להעביר אלינו את ההכרה בבורא. לא היתה תורה צריכה להתחיל אלא מ"החודש הזה לכם". המצווה המעשית הראשונה בתורה מופיעה רק אחרי כברת דרך. מה יש לנו עד לאותה מצווה? סיפורים. אדם וחווה קין והבל, עשרה דורות, נח, אברהם אבינו, יצחק, יעקב וי"ב שבטים. הסיפורים – מלמדים צדיקים, לא רק שחלק מהתורה הם, שם טמונה תכלית התורה. במעשיות הללו, ובפרט במעשי בראשית מונחת אותה אספקלריא מופלאה, דרכה ניתן לחזות במי שאמר והיה העולם.

את בורא העולם כשלעצמו בלתי אפשרי להבין, גם לא לראות ולהביט מרחוק. במקום אחד הוא הניח טביעת אצבעות, רק משם ניתן להתחיל לצעוד בעקבותיו - כ"ח מעשיו. הבריאה שנוצרה בעשרת אצבעותיו, שם ורק שם הונח חותמו.

בורא ההווה

שנה חלפה. הזמן כדרכו הרעיף עלינו אבק ושכחה. חלילה, לא חלמנו את השם, השכחה תפסה אותנו במקום עמוק יותר. לפעמים בתוך השגרה ורצף האירועים, נשכח קצת מחולל ההווה. כך מוצא הנברא את עצמו לחוץ, שהלא עליו מוטלת חובת היום, ואם הוא לא ידאג לצרכיו, לא יסדר כראוי את ענייניו, מי זה הבטיח לו שהבריאה ושמה 'אני' תמשיך להתקיים גם ברגע הנוכחי.

בשבת בראשית מתרחש מפגש חיוני, הנברא פוגש בבוראו. לא לחינם טרחה התורה לספר באריכות על מעשי בראשית. מתוך מעשי בראשית חוזרת גם ההכרה שלנו אל נקודת הבראשית. אם מתבוננים במה שהתורה מספרת, מגלים לפתע שהמציאות סביבנו איננה קיימת כמובנת מאליה - היא נבראה בזמן כלשהו, ומישהו ממשיך לקיים אותה בכל רגע.

בראש השנה קיבלנו עלינו ועל העולם את השי"ת למלך. את הרגעים הראשונים בשנה פתחנו עם קבלת עול, ברגע שהחלה שנת תשע"ה להיוולד, הצבענו ואמרנו 'יש בורא לעולם והוא בעל הבית'. כעת, בפרשת בראשית נוכל גם להבין את מה שאמרנו. רק העולם יכול לספר על מי שברא אותו, וכשמתבוננים בו, מתוך התמונה שמציירת התורה, ניתן לזהות שם את מי שעומד תמיד מאחורי הקלעים.

 

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
קמפיין השנה מבית 'שיח השדה'
חדשות ברסלב
קמפיין השנה של ארגון שיח השדה לקראת ימי הקיבוץ הקדוש באומן
ההיסטוריה חוזרת!
חדשות אומן
ראש ממשלת אוקראינה מר ולדמיר גרויסמן התחייב לפעול להחזיר את הקלויז של מוהרנ"ת זצ"ל באומן לידי חסידות ברסלב
הגרי"מ שכטר מגיע לאומן
חדשות אומן
דרמה בברסלב: שלושים שנה מאז ביקורו הראשון הרה"צ ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א, ימריא מחר (חמישי) במטוס פרטי לאומן
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת האתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר