ברוך ה', זכינו! עברו עלינו ימים נפלאים; ערב ראש השנה, ראש השנה. נו, ועכשיו? עכשיו יש כאן בלגן אחד גדול; מזוודות, פרידות, מניינים, קריאת התורה, סליחות, אוטובוסים, בכיות, ריקודים, שיעורים, 'ויחל', וכן הלאה.

עוסקים בתורה ליד ציון רבינו הקדוש צילום: דוד דנברג
מאת: "שיחת חברים" | פורסם: ה' תשרי תשע"ה שתף
גודל כתב:

הפעם, לשם שינוי, לא נדבר על "ראש השנה", אלא על היום שלאחריו. גם אם אתם קוראים את המאמר לפני ראש השנה – עִצְמוּ נא את עיניכם והיזכרו שאחרי ראש השנה, מגיע "היום שלמחרת", וכדאי  לחשוב עליו כבר עכשיו...

ברוך ה', זכינו! עברו עלינו ימים נפלאים; ערב ראש השנה, ראש השנה. נו, ועכשיו? עכשיו יש כאן בלגן אחד גדול; מזוודות, פרידות, מניינים, קריאת התורה, סליחות, אוטובוסים, בכיות, ריקודים, שיעורים, 'ויחל', וכן הלאה.

ובאמצע כל הבלגן הזה, יושב לו חסיד נבוך, שכמעט ולא רוצה רק דבר אחד: הביתה! ומהלב פורצת השאלה: מה עושים כאן בדיוק? מה התפקיד שלנו  בימים אלו שלאחר ראש השנה? ובכן, שימו לב קוראים יקרים, לתגלית החדשה  שגיליתי – חשיפה ראשונית ל "לוח ברסלב" –  וזו היא: הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים, הם "עשרת ימי תשובה"! [ולספקנים: אפשר לבדוק זאת בלוח השנה... ראו והיווכחו] הימים הללו, אינם ימים ש"אחרי ראש השנה". אלא הם "עשרת ימי  תשובה"! "ראש השנה", אינו אלא התחלה לעשרת ימי תשובה. ולא זו בלבד, אלא  שחשיבותו של יום ראש השנה, הוא מחמת היותו "יום ראשון לעשרת ימי תשובה"... (כנזכר עשרות פעמים בליקוטי הלכות)

[המקובלים יודעים גם, שכל פעולת הנסירה של ראש השנה, נמשכת והולכת משך כל עשרת  ימי תשובה, כשבכל יום ויום נמשך התיקון עוד ועוד, עד שבא לסיומו ביום הכיפורים. כמו כן, אומרים בעשרה ימים אלו מזמור 'ממעמקים', כשבכל יום ויום יוצאים מעוד ועוד עומק...]

לא "יצאנו" מראש השנה, אלא "נכנסנו" לתוך עשרת ימי תשובה! מוצאי ראש השנה, אינו דומה למוצאי שמחת תורה לדוגמא, או לשאר מוצאי יום טוב. שכן, בעוד ששאר החגים, כשמגיע ה"מוצאי" שלהם,  החג נגמר. הרי שראש השנה אינו אלא התחלה של "עשרת ימי תשובה"! הימים עליהם כתוב "דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאוּהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב"! עשרה ימים נוראיים, בהם מתקנים את כל הפגמים של כל ימות השנה. כדי לעורר את לבו של חסיד ברסלב לנצל את ה"עשרת ימי תשובה", לא צריך הרבה. מספיק  לתת לו לקרוא את הקטע הבא מליקוטי תפילות, ואם רק יקרא אותו במתינות ושימת לב, יתעורר לבו ברשפי אש שלהבת לנצל עשרה ימים קדושים ונוראים אלו.

וזה לשון מוהרנ"ת:
"וּתְרַחֵם עָלֵינוּ, ותְַעַזרְֵנוּ ותְוֹשִׁיעֵנוּ שֶׁנּזִכְֶּה לָשׁוּב בְּיוֹתֵר בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה בֶּאֱמֶת בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה, ונְזִכְֶּה לְתַקֵּן בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה כָּל הַפְּגָמִים שֶׁפָּגַמְנוּ בְּכָל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ וּבִפְרָט פְּגםַ הַבְּרִית. אָנּאָ רַחוּם בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, זכֵַּנוּ לְהִתְקַדֵּשׁ בִּקְדֻשָּׁה גדְוֹלָה ונְוֹרָאָה בְּיוֹתֵר בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה, אֲשֶׁר בָּהֶם אַתָּה נמְִצָא לְכָל דּוֹרְשֶׁיךָ בֶּאֱמֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב 'דִּרְשׁוּ ייְ בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאוּהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב'. כִּי אַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ וּבְחֶמְלָתְךָ הַגּדְוֹלָה נָתַתָּ לָנוּ מַתָּנָה טוֹבָה הַזֹּאת אֵלּוּ עֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה הַקְּדוֹשִׁים, כִּי ידַָעְתָּ כִּי בָשָׂר ודָם אֲנחְַנוּ וּמֵחֹמֶר קֹרַצְנוּ, ואְֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יעַשֶׂה טוֹב ולְא יחֶטָא, עַל כֵּן הִקְדַּמְתָּ תְּרוּפָה וּצְרִי לְמַכּוֹתֵינוּ, וּמֵרֵאשִׁית כָּזֹאת הוֹדָעְתָּ וּמִלְּפָניִם אוֹתָהּ גּלִּיתָ , ונְָתַתָּ לָנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וַחֲסָדֶיךָ הָעֲצוּמִים בִּתְחִלַּת הַשָּׁנָה, עֲשָׂרָה ימִָים הַקְּדוֹשִׁים הַלָּלוּ מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים, הֵם עֲשֶׂרֶת ימְֵי תְּשׁוּבָה, אֲשֶׁר בָּהֶם יהְִיהֶ לָנוּ כֹחַ בְּיוֹתֵר לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ , וּלְתַקֵּן כָּל הַפְּגָמִים וכְָל הַחֲטָאִים והְָעֲווֹנוֹת והְַפְּשָׁעִים שֶׁל כָּל הַשּׁנָה כֻּלָּהּ! עַל כֵּן זכֵַּנוּ נָא, חָנּנֵוּ נָא, לְבַל נאְַבֵּד חַס ושְָׁלוֹם מַתּנָה טוֹבָה הַזֹּאת, כִּי בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבּים מִתְגַּבֵּר עָלֵינוּ הַבּעַל דָּבָר גַּם בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה, עַד אֲשֶׁר חָלְפוּ ועְָבְרוּ אֶצְלֵנוּ כַמָּה שָׁניִם בְּלִי תְשׁוּבָה שְׁלֵמָה אֲפִלּוּ בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה, אַף גּםַ בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים, כַּמָּה וכְַמָּה פְּגמִָים פָּגמְַנוּ לְפָניֶךָ בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה בְּעַצְמָן ... מָלֵא רַחֲמִים רַבִּים, זכֵַּניִ מֵעַתָּה ... לִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה בֶּאֱמֶת בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְשׁוּבָה לְתַקֵּן אֶת כָּל אֲשֶׁר שִׁחַתְּתִי, ונְזִכְֶּה אָז לְתַקּן פְּגַם הַבּרִית בִּשׁלֵמוּת בֶּאֱמֶת, לְתַקֵּן תִּקּוּן הַחוֹתָם דִּקְדֻשָּׁה, עַד שֶׁנּזִכְֶּה בַּיּוֹם הַקָּדוֹשׁ בְּיוֹם צוֹם הַכִּפּוּרִים יוֹם גּדָוֹל ונְוֹרָא, שַׁבָּת שַׁבָּתוֹן, יוֹם מְחִילַת חֵטְא וּסְלִיחַת עָוֹן וכְַפָּרַת פָּשַׁע, לִגמְֹר בּוֹ גּמְַר תִּקּוּן הַחוֹתָם דִּקְדֻשָּׁה בִּשְׁלֵמוּת".

אחים יקרים!

הימים הקדושים הללו לא חטאו מאומה, בזה שהם 'נבלעים' לנו בתוך הבלגן של ה"מוצאי ראש שנה" והנסיעה הביתה. אסור לנו לשכוח מה הם הימים האלה, ומה יש לעשות בהם!ימים אלו הם ימים מיוחדים ונשגבים כל כך, עד כדי כך שגם בשולחן ערוך וספרי הפוסקים מובא שיש לנהוג בימים אלו בהנהגה מיוחדת, שלא כבשאר כל ימות השנה.לדוגמא: בשולחן ערוך נפסק שבימים אלו יש להיזהר ולהחמיר גם בדברים שאין מחמירים בהם כל השנה. וזה לשון השולחן ערוך (אורח חיים, סימן תרג): "אַף מִי שֶׁאֵינוֹ נזִהְַר מִפַּת שֶׁל כּוּתִים, בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְּשׁוּבָה צָרִיךְ לִיזּהֵָר". הרמ"א מוסיף שם וכותב: "ויְשֵׁ לְכָל אָדָם לְחַפֵּשׂ וּלְפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו ולְָשׁוּב מֵהֶם בַּעֲשֶׂרֶת ימְֵי תְּשׁוּבָה". והמשנה ברורה מוסיף וכותב: "ועְַל כָּל פָּניִם בְּאֵלּוּ הַיּמִָים, יעַשֶׂה כָּל אָדָם כְּדַעַת הַזֹּהַר שֶׁיּשָׁוּב קֹדֶם שֶׁיּשְִׁכַּב ויְתְִאוֹנןֵ עַל חֲטָאָיו ויִפַשְׁפֵּשׁ בְּמַעֲשָׂיו ... וּבְכָל יוֹם יעַשֶׂה תְּשׁוּבָה עַל אוֹתוֹ יוֹם. דֶּרֶךְ מָשָׁל, בְּיוֹם רִאשׁוֹן יעַשֶׂה תְּשׁוּבָה עַל מַה שֶׁחָטָא כָּל ימָיו בְּיוֹם רִאשׁוֹן וכְֵן בְּיוֹם ב' וכְֵן כָּל ז' ימִָים".

גם על הסדרים הקבועים בלימוד התורה, לא צריך לוותר בימים אלו!
וכדברי ה"מטה אפרים" (סימן תרג סעיף ז): "מְלַמְּדֵי תִּינוֹקוֹת וּבַחוּרִים, חָלִילָה לָהֶם לְבַטֵּל בַּזּמְַן הַזּהֶ סֵדֶר לִמּוּדָם, כַּאֲשֶׁר בַּעֲוֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּ ים דָּשׁ וּ בּוֹ רַבִּים בָּעִתִּים הַלָּלוּ, נרְִפִּים הֵם נרְִפִּים, שֶׁלּא לְפַקֵּחַ עַל צָרְכֵי הַתַּלְמִידִים, וקְוֹרְאִין לוֹ וּמְכַנּיִם לוֹ שֵׁם 'בֵּין הַזּמְַנּיִם' וּמְפַנּיִם לִבָּם לְבַטָּלָה, וּמִימֵי הַסְּלִיחוֹת עַד אַחַר הֶחָג אֵינוֹ מֵבִיא וקְוֹרֵא כְּדַרְכּוֹ ... ולְא בְּאֵלֶּה חֵלֶק הָאִישׁ אֲשֶׁר נָגַע ירְִאַת ה' בִּלְבָבוֹ, יוֹסִיף אֹמֶץ בְּימִָים אֵלּוּ לִלְמֹד עִם הַתַּלְמִידִים בִּשְׁקִידָה רַבָּה, אֶחָד גּדוֹלִים ואְֶחָד קְטַנּיִם".
[ואגב: לא רק שאין צורך לוותר בימים אלו על הסדרים הקבועים, אלא זה הזמן המתאים ביותר להתחדש בהם מחדש. אפשר גם להצטרף מחדש לכל סדרי הלימוד השנתיים, שמתחילים כולם בא' תשרי ומסיימים בכ"ט אלול הבעל"ט... ממש כמו שרבינו רצה; לסיים את כל התורה כולה, או עכ"פ חלקים ממנה, מדי שנה בשנה!]

והמתעצל בימים אלו מלהרבות בתשובה ותפילה ומעשים טובים, גורם הפסד ורעה גדולה לעצמו. וכדבריו הנוקבים של ה"חיי אדם" [ספר שהיה חביב מאד על מוהרנ"ת] וזה לשונו: "בְּאַהֲבַת ה' אֶת עַמּוֹ כְּמִדָּתוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא ולְא יחְַפּץ בְּמוֹת הַמֵּת כִּי אִם בְּשׁוּבוֹ מִדְּרָכָיו וחְָיהָ ... ותְֵכֶף בִּתְחִלַּת הַשָׁנָה והְַחֹדֶשׁ נפְִתָּחִים כָּל הַשְּׁעָרִים שַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה שַׁעֲרֵי מְחִילָה וּסְלִיחָה, והְֵם פְּתוּחִים ועְוֹמְדִים עַד זמְַן נעְִילַת שְׁעָרִים בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, והְַכָּרוֹז יוֹצֵא מִלְּפָניָו 'שׁוּבוּ בָּניִם שׁוֹבָבִים אֶרְפָּא מְשׁוּבוֹתֵיכֶם'. וגְָדוֹל הֶעָווֹן מִי שֶׁלּא שָׁב, ואְֵינוֹ רוֹאֶה לְהַרְבּוֹת בַּתּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בְּימִָים הָאֵלּוּ מִכָּל ימְוֹת הַשָׁנָה ... אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: הֲרֵי הַפֶּתַח פָתוּחַ וּבְידְָךָ לִזכְּוֹת בְּאֵיזהֶ מִצְוָה, ואְַתָּה מִתְעַצֵּל בְּעַצְמְךָ ותְִתְחַיֵּב בְּנַפְשְׁךָ ?! לָכֵן צָרִיךְ כָּל אָדָם לְפַחֵד עַל עַצְמוֹ שֶׁיּתְִאַמֵּץ בִּתְשׁוּבָה עַל הֶעָבָר וּלְהַרְבּוֹת מִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בִּכְדֵי שֶׁיּהְִיהֶ טָהוֹר וזְךְַ לִפְניֵ בּא יוֹם הַקָּדוֹשׁ הַזּהֶ , כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב לִפְניֵ ה' תִּ טְ הָ רוּ" (חיי אדם ח"ב כלל קמג).

אנשי שלומנו לדורותיהם, היו מנצלים ימים קדושים אלו, בכל עוז ותעצומות. היו מהם שהיו מסיימים במשך ימים אלו את כל ה"ליקוטי תפילות"!  היו מהם שעסקו שעות ע"ג שעות באמירת תהילים בהשתפכות הנפש, והיו מהם שהרבו בימים אלו לצאת לקברי הצדיקים הפזורים בגליל, ומתבודדים שם עם קונם. וכפי שסיפר לי פעם הרב שטרן שליט"א ממירון, איך היה נראה העשרת  ימי תשובה אצל אנ"ש במירון [אשר רבים מהם היו נשארים שם מראש השנה עד אחרי יום הכיפורים]. ואמר: "מה אומר לך? עשרת ימי תשובה

אצל הברסלב'ר במירון, היה נראה כמו 'חול המועד'! לא עסקו בשום דבר, רק ישבו בציון ועסקו בתשובה!". כאן גם המקום להזכיר את המובא בליקוטי הלכות (ראש השנה ב, ח) שרבינו הקדוש חיזק את המנהג שנהגו גדולי עולם להתענות בכל עשרת ימי  תשובה עד חצות היום, ואמר "שֶׁכֵּן רָאוּי לִנהְג"! וכן נהגו אנ"ש משך כל הדורות.

ובכן, אפשר להאריך עוד. אך לא באתי כאן אלא להזכיר לעצמי ולכם, לבל נחשוב שהימים הללו הם כעין "אסרו חג" או "בין הזמנים", אלא הם הימים הכי נפלאים בשנה!עלינו להטות אוזן מחדש לשמוע את קריאת ה' שקורא לנו על ידי ישעיה נביאו: "דִּרְשׁוּ ייְ בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב. יעַזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ ואְִישׁ אָוןֶ מַחְשְׁבֹתָיו ויְשָֹׁב אֶל ייְ ויִרַחֲמֵהוּ ואְֶל אֱלֹקֵינוּ כִּי ירְַבֶּה לִסְלוֹחַ ".

וגם אם הימים הללו 'פגשו' אותנו בדיוק בתוך כל הבלגן הזה של מוצאי ראש השנה ונסיעה הביתה - אין זו סיבה לוותר על קדושת הימים הנשגבים.

אדרבא, ננצל את העובדה שאנו נמצאים עוד בציון הקדוש - יום או יומיים - ונמלא אותם בתשובה, התבודדות, תפילות ותחנונים, וקבלות טובות לכל השנה. גם בדרך חזרה הביתה, אפשר - אם רק רוצים - לעסוק בתשובה. אמירת תהילים, ליקוטי תפילות, התבודדות, לימוד התורה, כיד ה' הטובה עלינו.[אפשר אפילו לעשות 'תענית דיבור' בימי עשרת ימי תשובה, וכך לחסוך הרבה הבלים המטרידים  את המח ואת הלב. אל תפחדו! אף אחד לא יצעק עליכם... ואם יצעקו עליכם, אל תענו, כי הרי אתם באמצע 'תענית דיבור'...].

יהי רצון שנזכה להיות חכמים, לנצל כראוי את עשרת ימי התשובה, לשוב אל ה' בכל לב ונפש, להיחתם בספרם של חסידי ברסלב אמיתיים, אמן.

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
במסגרת השיפוצים הוחלפו חלונות חדשים מעל הציון
חדשות אומן
במסגרת עבודות השיפוץ הנרחב המתקיימות בימים אלו בציון רבינו הק' באומן, פירקו אמש...
שיר שנולד בעקבות המסע לאומן
חדשות אומן
צביקה רוזנטל אברך מוסיקאי ליטאי ממודיעין עילית שהוזמן למסע גיבוש באומן עם נתיבים ...
גרמניה תגדר בית העלמין בקרימנצ'וג
חדשות ברסלב
בעקבות חילול קברה של בת רבינו הק' בפעם הרביעית, ר' ישראל מאיר גבאי בראיון ל'אומן שלום':
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
אתרי ברסלב
  • אגודת אהלי צדיקים אהלי צדיקים
  • אתר צילומים אתר צילומים
  • שער ברסלב שער ברסלב
  • כולל חצות כולל חצות
  • מוסדות ברסלב מוסדות ברסלב

קישורים לאתרי ברסלב

ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת אתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר