החיים אינם ברכה או קללה ואנשים אינם טוב או רע. בכל מצב, אדם או מקום - יש תערובת טוב ורע. המציאות מצפה שנברר אותה - אנשים מתייאשים מעצמם, לא חלילה לגמרי, רק באופן חלקי. הם משוכנעים שכך נולדו, כך חונכו, כך הורגלו ואין מה לעשות. למען האמת אין דבר כזה. אין אדם רע או טוב, כולנו נמצאים כאן בין טוב לרע ובין קללה לברכה. ככל שנלמד לשים לב, נצליח לגלות נקודות של טוב בתוך מה שנדמה כרע. גם נדע להכיר את הרע המסתתר בתוך הטוב.

מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: כ"ו אב תשע"ד שתף
גודל כתב:

הגיעה השעה לשים לב
החיים אינם ברכה או קללה ואנשים אינם טוב או רע. בכל מצב, אדם או מקום - יש תערובת טוב ורע. המציאות מצפה שנברר אותה.
'תשובה' זה לא מקום, אלא בעיקר דרך. הדרך הזו סלולה מעליה וירידה, וכדי לנוע עליה לאורך זמן יש לרכוש בקיאות במצבי עליה וירידה.

אחד הדברים שאדם ממעט במיוחד לעשות הוא - לשים לב. דווקא הדברים שאנשים סבורים שהם מכירים זה מכבר, זוכים לפחות שימת לב. העיניים אולי תמיד רואות, אבל האדם לא בהכרח רואה.
הסביבה הקרובה למשל: כמה אנו באמת יודעים על הסובב אותנו. העולם. החיים. ולפני הכל על עצמנו. זה מה שגורם לנו להכיר את עצמנו ואת סביבתנו כגושים של טוב או רע. 'טוב לי או רע לי?' אדם מסתכל כך גם על עצמו. מי אני, הוא מתבלבל לפעמים, טוב או רע? זו טעות ראייה.

בפרשת השבוע מציבה בפנינו התורה הקדושה את תמונת המציאות האמתית: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה". בפסוק אחד מניחה התורה הקדושה לפני האדם את המציאות כפי שהיא – ברכה וקללה. לא ברכה או קללה, רק שתיהן משולבות יחדיו.
העיסוק המרכזי של אדם בעולם הוא במלאכת 'בורר'. בכל רגע ומצב עליו לברור בין טוב לרע. גם את עצמו הוא אמור לברור מתוך תערובת טוב ורע.

ברכה וקללה
הרעיון הזה שולל שתי אפשרויות בעייתיות: ייאוש וזחיחות דעת. מה עלול לגרום לאדם להתייאש? המחשבה שאין מה לעשות. נדמה לנו לפעמים שבמצב מסוים אין לנו באמת מה לעשות. איך אומרים העולם – זו המציאות וצריך להשלים איתה. טעות! אל תאמר 'צריך להשלים עם המציאות', אמור 'צריך להשלים את המציאות'. צדיקים מלמדים שאת המציאות אנו אמורים לעצב, לתקן, לצייר.

אנשים מתייאשים מעצמם, לא חלילה לגמרי, רק באופן חלקי. הם משוכנעים שכך נולדו, כך חונכו, כך הורגלו ואין מה לעשות. למען האמת אין דבר כזה. אין אדם רע או טוב, כולנו נמצאים כאן בין טוב לרע ובין קללה לברכה. ככל שנלמד לשים לב, נצליח לגלות נקודות של טוב בתוך מה שנדמה כרע. גם נדע להכיר את הרע המסתתר בתוך הטוב.

אותה טעות שגורמת לייאוש, בקצה השני שלה מביאה לידי זחיחות הדעת ועצלות. גם כאן הבעיה מתחילה בקוצר ראיה. מי שמתבונן על העולם במשקפי טוב או רע, יאות להסתפק בהרגשה טובה ולקבוע שהכל טוב ונפלא. זו ההכללה מטעה. גדולתו של יהודי היא בתפקידו לתקן עולם במלכות שד-י. לגשת אל הבריאה כמתקן, להתייגע בחיפוש אורות מאופל, ומנגד להסכים לזהות גם את החושך המסתתר בחסות האור. לרצות לתקן ולא להתעצל.

הבנה יסודית נוספת היוצאת מתוך הדברים האלה היא, שיש בכל דבר בעולם עבודה גדולה. גם במה שנראה כענייני עולם הזה, וכדברי רביז"ל:  "הַבְּחִירָה בְּיַד הָאָדָם לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹנוֹ. וַאֲפִלּוּ כָּל הַדְּבָרִים, הַכֹּל בְּיַד הָאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי לְהִתְנַהֵג הַכֹּל כִּרְצוֹנוֹ כִּבְחִירָתוֹ. כִּי בְּיַד יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בְּחִירָה בְּיָדָם עַל כָּל דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם. כִּי אֵצֶל אֲחֵרִים יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁהֵם מֻכְרָחִים בָּהֶם, אֲבָל אֵצֶל אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי, כָּל דָּבָר וְדָבָר שֶׁהוּא עוֹשֶׂה, כְּגוֹן לִנְסֹעַ לְאֵיזֶה מָקוֹם וְכַיּוֹצֵא, יֵשׁ בּוֹ עֲבוֹדָה, וְעַל - כֵּן יֵשׁ לוֹ בְּחִירָה עַל הַכֹּל" (ליקו"ת תורה נד).

שים לב
כבר כתבנו שהקריאה 'ראה' מעוררת לשימת לב, והיא דרושה בעיקר לקראת ימי הרחמים והסליחות. האריז"ל מלמד את כוונותיו המיוחדות של חודש אלול, רביז"ל סולל מהן דרך לעבודת הבורא.

עיקרה של סוד כוונת אלול היא הבקיאות ברצֹא ושוב. "כשרוצה אדם לילך בדרך התשובה צריך להיות לו בקיאות בהלכה" (ליקו"מ, תורה ו), הבקיאות הזו אמורה לחבר בין הקצוות המבלבלות כל כך, עליה וירידה. עבודת השם היא דרך, ונהגים שאינם בקיאים בטיבה יאבדו מהר מדי את ההגה. הניסיון המביך ביותר עבור מי שמעוניין לשוב בתשובה ולהתקרב לקדושה, זו המחלוקת בין עליה וירידה. ירידה עלולה לייאש ועליה מסוכנת להביא לידי זחיחות דעת. מי שאינו בקיא בתוואי הדרך - יתבלבל, יתייאש. לעשות תשובה זה להיות בקיא בדרך התשובה.

הדברים נפלאים: תשובה איננה בהכרח מקום מסוים, התשובה היא הדרך המובילה אליה. תשובה זה להסכים להיות תמיד בתנועה. תשובה זה לקבל מצבים משתנים של עליה וירידה. כדי להימצא במצב שכזה לאורך זמן מוכרחים לפקוח עיניים.

אומרת לך התורה 'ראה', הבט היטב משום שלפניך דרך מורכבת ממצבים שונים. עליך לשים לב, לירידה - תורה של ירידה, ולעליה - הוראה משל עצמה. אם לא תרכוש בקיאות בתחום לא תוכל לנוע על דרכי התשובה.

עבודת התשובה של חודש אלול איננה רק התקרבות, היא גם סלולה במצבים שנראים כמו התרחקות. אלול אינו רק עליה תלולה, הוא בהחלט צועד גם בירידה. החכמה היא לחדול מהגדרות כמו: טוב לי או רע לי. אני מצליח או נכשל. עולה או יורד. אנחנו כאן כדי לראות בכל מצב את הטוב ולהישמר מפני הרע. להתקרב גם מתוך ריחוק ולעשות בכל רגע צעד של תשובה.

 

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
במסגרת השיפוצים הוחלפו חלונות חדשים מעל הציון
חדשות אומן
במסגרת עבודות השיפוץ הנרחב המתקיימות בימים אלו בציון רבינו הק' באומן, פירקו אמש...
שיר שנולד בעקבות המסע לאומן
חדשות אומן
צביקה רוזנטל אברך מוסיקאי ליטאי ממודיעין עילית שהוזמן למסע גיבוש באומן עם נתיבים ...
גרמניה תגדר בית העלמין בקרימנצ'וג
חדשות ברסלב
בעקבות חילול קברה של בת רבינו הק' בפעם הרביעית, ר' ישראל מאיר גבאי בראיון ל'אומן שלום':
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
אתרי ברסלב
  • אגודת אהלי צדיקים אהלי צדיקים
  • אתר צילומים אתר צילומים
  • שער ברסלב שער ברסלב
  • כולל חצות כולל חצות
  • מוסדות ברסלב מוסדות ברסלב

קישורים לאתרי ברסלב

ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת אתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר