'עקב' מלשון בעקבות כך או אודות לכך. התורה מדגישה שנדע כי מצבי העקביים, הזמנים היבשים ונעדרי התחושה אמורים להיות סיבה טובה לישועה. אם זיהית שמקומך בעקביים, אליך יוצאת הקריאה 'תשמעון'. תקשיב היטב. משום שכאן חשוב מאוד שתשמע את מה שצריך לשמוע. הקול מעורר את הכוונה וכשאדם משמיע לאוזניו את האמונה, וגורם לה להדהד היטב במוחו – היא מחוללת רעמים שמיישרים את הלב (עי' ליקו"מ תורה ה'). לב ישר מוכשר לקבל שמחה, בבחינת "ולישרי לב שמחה"

מאת: "עלה לתרופה" | פורסם: י"ח אב תשע"ד שתף
גודל כתב:

תקשיבו, מדברים על המשכורת
אם חסרה לנו חיות בעבודת הבורא – חסרה הרגשה בגן עדן. מי ששכרו לנגד עיניו אף פעם אינו מתנשף. גם עבודות קשות נעימות לו.
לפעמים מה שדורשים מאיתנו זה פשוט להקשיב. לשמוע את גן העדן באוזניים ולהבין שהוא כאן ממש. במיוחד אם הגענו לעקביים.

אנשים משכימים קודם אור יום, ומתנהלים שעות על פני כבישים בין-עירוניים אל העבודה וממנה. בכל מקום נראים אנשים זריזים מתרוצצים, פועלים בבגדי עבודה מיוזעים, מגירים כמויות בלתי נדלות של אנרגיה. מה מניע את גלגלי המאמץ הללו? הסוד מסתתר במעטפה דקיקה שמתקבלת בדרך כלל בסוף החודש. נכון, המשכורת.

אין אלו בהכרח המזומנים, יש לשכר ביטויים נוספים. לדוגמא, אנשים מכניסים את עצמם מרצון לתקופות לימודים ארוכות. משננים חומרי לימוד יומם ולילה, מוותרים על חופשות והנאות וכל זאת למען המטרה - לרכוש מקצוע, השכלה, בקיצור פרנסה. השכר בשלל צורותיו הוא הכוח המניע החזק בתבל. אולם ההשפעה של השכר על העבודה, תלויה במידת הוודאות שיש לפועל בנוגע למשכורתו. מי שמסופק לגבי תוצאות עמלו, יתקשה לבצע אפילו מטלות פשוטות. ככל שהתוצאה המצופה תהייה וודאית יותר – המלאכה תתבצע בקלילות ואפילו מבלי מאמץ.

השכר והעונש מקיפים את כל חיי היהדות שלנו. מלכתחילה כרך השי"ת את קבלת התורה עם תנאים של שכר ועונש: "והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה", הברכות וההשפעות מותנות בציות למשפטי התורה. מדי יום בפרשיות קריאת שמע אנו מזכירים את התנאי לקיום סדרי בראשית, ירידת הגשם מהשמים ונתינת היבול מהארץ, בעבור קיום מצוות התורה. האופק של כל יהודי אלו ההבטחות שעתידות להתגשם בזמן הגאולה ולעתיד לבוא. מלווה אותנו תמיד האמונה בשכר של גן עדן. כל יהודי מאמין יודע על גן עדן ועל עתיד לבוא, השאלה הגורלית היא – כמה ידיעות אלו קשורות באמת להווה, לעכשיו והיום.

מפתח הנחמה

יש לכך מבחן פשוט ביותר: ההתמודדות שלנו במלחמת היצר. עד כמה פיתויי היצר מצליחים להרפות את ידינו ולגרום לנו לזנוח את הדברים שאנו יודעים ומאמינים שראוי ונכון יותר לעשות. אם עדיין יש לו ליצר הרע טיעונים משכנעים שמצליחים לגנוב לנו את הלב, כנראה גן העדן שלנו מצוי רחוק מדי, אי שם אחרי הפטירה מן העולם והקבר. ליצר לעומת זאת, יש נציגים כאן. ניתן לבחון זאת גם במישור פשוט של עבודת השם: איזו מידת התאמצות נדרשת מאיתנו כדי לעבוד את השם. אם עודנו חשים מאמץ וקושי, מן הסתם השכר לא לגמרי עכשווי ונראה לעין מבחינתנו.
ההרגשה בשכר היא גם המפתח לנחמה. אנו בעיצומן של שבע שבתות הנחמה, גם בחיי הפרט הרוחניים נדרשת נחמה. העולם הזה מלא מכאובים, צער וייסורים, בגוף ובנפש. העיניים נשואות לנחמה אמיתית שתנשב בנו ותרעיף טל של תחיה וחיוניות. שכר מנחם. יגעת, סבלת, יבוא השכר ויצדיק את המאמץ. ירפא את השברים וירעיף תנחומים. כשמפרשים את השכר המובטח כעניין הנוגע לעתיד לבוא – פשיטא שקשה מאוד להתנחם בהווה. אנחנו סובלים היום, ובאותה מידה זקוקים לנחמה מהזמן הזה.

צדיקים מפרשים את כל הבטחות ההטבה העתידיות גם ובעיקר על ההווה. הבטחות וברכות התורה מוצאות בספרי הצדיקים ביטוי מאוד עכשווי, המלמד שאם תיאות להאזין לדברים, תגלה שיהדותך מלאה בשכר ותענוגים. תיווכח שגן עדן לא נברא רק עבור נשמות, גם גופים יתעדנו בו.
ככלל, האריז"ל מפרש את הביטוי 'עולם הבא' מלשון הווה – עולם הבא ושופע כל העת מלמעלה לכאן. בזוהר מובא שבשעת חצות הקדוש ברוך הוא נכנס בגן עדן להשתעשע עם נשמות הצדיקים, ובליקוטי הלכות מתאר רבי נתן את קימת החצות שלנו היום ככניסה ממשית בגבולות גם עדן. אתה עם החצות האנושי שלך, נכנס ויושב שם בגן עדן. מי שמאמין ומקשיב - גם מרגיש.

עקב - תשמעון

אך בעיקר דורשת מאיתנו התורה בפרשת השבוע 'עקב - תשמעון'. המקום בו הכי נחוץ לזהות ולהכיר בשכר, הוא בעקביים. השמיעה נדרשת בעיקר במצבי 'עקב'. המצוות שאדם דש בעקביו כפירוש רש"י. הזמנים בהם הנפש שרויה בקטנות ונמיכות. בזמנים הללו קשה לזכור את השכר המובטח. גן העדן מתעמעם והטוב הגנוז והצפון נראה רחוק ובלתי שייך למצב הנוכחי. האדם הוא קומה שלימה מראש ועד עקביים. אוזניו קבועות בראש אך עקביו נטועות באדמה. מתוך העקביים קשה מאוד לשמוע, ודווקא שם חשוב מאוד להאזין. להקשיב היטב לאמונה שמבטיחה – יש שכר לפעולתך! היזהר מפני זלזול במעשים קטנים שעלולים להירמס תחת העקביים. לכל פעולה יש שכר, לא רק לעתיד לבוא – כבר עכשיו. העתיד בא לכאן.

'עקב' מלשון בעקבות כך או אודות לכך. התורה מדגישה שנדע כי מצבי העקביים, הזמנים היבשים ונעדרי התחושה אמורים להיות סיבה טובה לישועה. אם זיהית שמקומך בעקביים, אליך יוצאת הקריאה 'תשמעון'. תקשיב היטב. משום שכאן חשוב מאוד שתשמע את מה שצריך לשמוע. הקול מעורר את הכוונה וכשאדם משמיע לאוזניו את האמונה, וגורם לה להדהד היטב במוחו – היא מחוללת רעמים שמיישרים את הלב (עי' ליקו"מ תורה ה'). לב ישר מוכשר לקבל שמחה, בבחינת "ולישרי לב שמחה".

 

דווח הדפס שתף
הוסף תגובה
comments powered by Disqus
כתבות נוספות
קמפיין השנה מבית 'שיח השדה'
חדשות ברסלב
קמפיין השנה של ארגון שיח השדה לקראת ימי הקיבוץ הקדוש באומן
ההיסטוריה חוזרת!
חדשות אומן
ראש ממשלת אוקראינה מר ולדמיר גרויסמן התחייב לפעול להחזיר את הקלויז של מוהרנ"ת זצ"ל באומן לידי חסידות ברסלב
הגרי"מ שכטר מגיע לאומן
חדשות אומן
דרמה בברסלב: שלושים שנה מאז ביקורו הראשון הרה"צ ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א, ימריא מחר (חמישי) במטוס פרטי לאומן
תחזית מזג אויר בישראל
שעון אומן
החדשות באתר
חדשות אוקראינה
הנושאים הבוערים מהשטח
חדשות אומן
החדשות החמות מאומן במשך כל השנה
חדשות תעופה
החדשות הקשורות לברסלב
חדשות ברסלב
מהנעשה בעולמם של חסידי ברסלב
לוח זיכרון
ייארצייטים של חסידי ברסלב
מאמרי אקטואליה
עצות לחיים הטובים בדרכו של רבינו
ראשי אודות האתר תנאי שימוש מפת האתר פרסמו באומן שלום כתבו להנהלת האתר צור קשר